Vanha 26.06.11, 14:43   #1 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 1076
Mahdollinen perämoottori probleema

Mitä kannattaa ottaa huomioon käynnistäessä perämoottoria (Yamaha 50hv) joka on ollut useita vuosia käyttämättömänä ja yllättäen puuttuu ne talvisäilytysaineet sen sisältä?

Ollut siis se perämoottori luonnon armoilla pihamaalla, mutta pressun alla veneineen sekä peltikatos.

Mietin että jos ruoste päässyt kukkimaan sylintereissä että sitten kilahtaa kun yrittää käynnistää? Ei viitsisi lähteä purkamaan perämoottoria että voiko jotenkin vaikka potkurista pyörittämällä jotain haisua miten männät liikkuu? Tietty niin pirun jäykkä ettei varmaan liikahda mihinkään.

Ehkä sytytystulppien rei'istä voisi jotain saada selville?

Pitäisikö sylintereihin kaataa jotain ihmeen ainetta?

Miten te tekisitte? Olen ihan nyyppä näissä perämoottorijutuissa
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 14:49   #2 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 101
Tiedätkö onko kyseessä 2 vai 4-tahtimoottori?
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 14:49   #3 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2000
Viestejä: 910
Vilaisepa tuolta viisaampien ehdotuksia (meille nyypille ):
Seissyt perämoottori käyttöön? - Moottoriveneily - Suomi24
__________________
厚遇, 小丑.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 14:49   #4 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 1076
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olpo_ Näytä viesti
Tiedätkö onko kyseessä 2 vai 4-tahtimoottori?
2-tahti tai näin muistelisin kun silloin 90-luvulla vain jossain Hondan perämoottorissa oli harvinainen 4-tahti.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 14:52   #5 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 1076
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Freeze Näytä viesti
Vilaisepa tuolta viisaampien ehdotuksia (meille nyypille ):
Seissyt perämoottori käyttöön? - Moottoriveneily - Suomi24
Kiitän.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 14:53   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 101
Ainakin moottorikelkalle taitaa olla kesän ajalle ihan yleinen käytäntö seuraava: Tulpat irti ja samaa öljyä mitä käytetään bensan seassa tulpan rei'istä sisään ja pari kolme vetoa käynnistysnarusta. Tietysti tuo olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin, mutta en tiedä onko tuossa tilanteessa paljon tehtävissä jos et halua purkaa moottoria?
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 14:53   #7 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2002
Viestejä: 1218
Halki se on jos se talvet on ulkona ollut..
__________________
Onko niin suurta reikää olemassa, että siinä ei ole reunoja ympärillä?
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 14:58   #8 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 1076
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pargaspoliisi Näytä viesti
Halki se on jos se talvet on ulkona ollut..
Monia talvia. Mitkä kaikki halkeaa yleensä?
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 15:24   #9 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2001
Viestejä: 1458
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pargaspoliisi Näytä viesti
Halki se on jos se talvet on ulkona ollut..
Kyllä ne vedet sieltä valuu ulos.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 16:06   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2008
Viestejä: 374
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Avautuja Näytä viesti
Monia talvia. Mitkä kaikki halkeaa yleensä?
Lähinnä toi vaihteisto jos siellä on stefat falskannut ja tullut vettä öljyn sekaan.
Eli jos vettä on päässyt peräöljyn sekaan talvien ajaksi niin entinen on, mutta tuskin.

Ja jos kone on ollut yläasennossa aina vedestä nostamisen jälkeen niin on pienet mahikset että sisälle jäänyt vesi olisi jäätyessään rikkonut vesipumpun siipipyörän.
__________________
Sent from my Sony Xperia S/Lenovo X121e/tehoPC running android/windows 8 using Firefox/Chrome/Tapatalk
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 16:56   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2008
Viestejä: 4264
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pargaspoliisi Näytä viesti
Halki se on jos se talvet on ulkona ollut..
eip ole. itellä ollut moottori ulkona varmaan lähemmäs 20vuotta ja ainakin toissa kesänä vielä rullas ihan mainiosti.
__________________
Madmind: Parempi vertaus treffeihin liittyen olisi tilanne, jossa nainen voi muuttaa asumaan valmiiksi sisustettuun ja siistiin kotiin, ainoana tehtävänään olla sotkematta, kun taas miehen pitää ensin remontoida asunto perusteellisesti, sen jälkeen siivota perinpohjaisesti ja kaiken kukkuraksi vielä pitää kämppä siistinä samalla, kun nurkissa luuhaava pultsarilauma paskoo lattialle.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 18:52   #12 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2008
Viestejä: 152
Mistä lähtien perämoottorit on sisälle viety talveksi?

Kannattaa soitella paikallisiin huoltoliikkeisiin, saattaa tulla halvemmaksi, kuin itse räpeltämällä.

Viimeinen muokkaaja Popeye; 26.06.11 20:10.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 19:25   #13 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 299
Pari vuotta takaperin vaarin tallista löysin vanhan valmetin perämoottorin, 20 heppanen.. ei ollut kuulemma vuosikausiin käytetty. Tulpan uusin ja sit alko nykiminen, muutamien vetojen jälkeen hörähti hienosti käytiin tosin hieman savuten. Mutta pienen ajon jälkeen oli ihan ok ja on toiminut siitä asti... nyt on jo mennyt multa serkulle eteenpäin kyseinen kone.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 19:44   #14 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2003
Viestejä: 2279
Mitään pelleile kun käyntiin vaan. Kyllä se sitten selviää jos ei toimi.
__________________
"Järvilehto on ylioppilas, mikä ei ole itsestäänselvyys autourheilijoiden parissa, joten sillä onko hän mahdollisesti syyllinen tai syytön ei ole juurikaan merkitystä."
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 19:47   #15 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2003
Viestejä: 992
Pöh. Jos kyseessä 2-tahtikone, niin kippaa vähän 2-tahtiöljyä tulpanreijistä sylintereihin ja odottele tunti-kaks.
Sen jälkeen ei muuta ku bensaa tankkiin ja starttia.
Halkeilut on paskapuhetta, perämoottorista valuvat jäähdytysvedet saman tien ulos kun moottorin nostaa vedestä ylös.
Ja ainakin noissa pienemmissä koneissa se vesipumpun siipipyörä on kumia, joten melko epätodennäköistä on että mahdollinen jäätyminen olisi sen hajottanut.
__________________
Politicians are like diapers, they both need changing regularly for the same reason.
- Tuntematon mielenosoittaja
-- Mie tahon modetätiksi, luppaan moteroia meänkielelä --
  Vastaa lainaten
Vanha 26.06.11, 23:05   #16 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2001
Viestejä: 625
Eipä nuo moottorien sylinterit kovin herkästi lähde ruostumaan vaikka moottori olisi ollut vuosia ulkona käyttämättömänä, ihan turhaa ruveta öljyllä mitään sotkemaan, käyntiin vaan.
  Vastaa lainaten
Vanha 27.06.11, 00:05   #17 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2003
Viestejä: 992
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AvatarX Näytä viesti
Eipä nuo moottorien sylinterit kovin herkästi lähde ruostumaan vaikka moottori olisi ollut vuosia ulkona käyttämättömänä, ihan turhaa ruveta öljyllä mitään sotkemaan, käyntiin vaan.
Totta tuo, öljykalvo sylinterissä estää itsessään sen ruostumisen, ja sitten se että eipä sinne sitä kosteuttakaan ihan hirveästi pääse. Vielä jos nikasil-sylinterit on niin ei tarvi ruostetta pelätä..

Itselläni oli Suzuki TS 125, vuodelta -77 tai -75, en muista tarkkaan. Löysin sen erään äijän tallin nurkalta, horsmaa kasvoi sieltä täältä ja sylinteri täynnä sahanpuruja. Mopo oli seissyt ainakin 10 vuotta, eikä se ollut muuta kuin uusi männänregas sisään, kaasarin putsaus ja eka polkasulla käyntiin.
__________________
Politicians are like diapers, they both need changing regularly for the same reason.
- Tuntematon mielenosoittaja
-- Mie tahon modetätiksi, luppaan moteroia meänkielelä --
  Vastaa lainaten
Vanha 12.08.13, 21:24   #18 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 389
Nostetaas vanhaa ketjua jos sattuisi joku murossa jotain perämoottoreista tietämään.

Ensi alkuun perustiedot.
SeaKing 2,6hp 4-tahti -> tästä mottoriin
Omat kokemukset yleensäkin polttomoottoreista todella huonot ja suurempia vikoja en osaisi lähteä itsenäisesti etsimään tai korjaamaan. Mutta koska pieni moottori, eikä varmastikaan mitään rakettitiedettä ole, niin pienet korjaukset saattaisin osata tehdä pienellä opastuksella.

Ongelman kuvaus,
Moottori kuumenee reippaasti hetken ajon jälkeen jonka jälkeen tehot häviää ja ei pysy enään pienellä kierroksella päällä, kuumuuden takia alkaa höyry nousemaan moottorista, eikä tämän jälkeen enään käynnisty, ainakaan 20-30 vedolla.
Ongelma perämoottorin kanssa alkoi eilen, kun vaimo käytti muksuja veneilemässä ja jouduttiin vene jättämään toiseen rantaan, kunnes tänään ajoin sen takas omaan rantaan ja totesin saman vian. Eli perämoottori lähtee taas käyntiin kunnes jäähtyy.
Olin katsovinani tänään ajon alkuvaiheessa että vettä loirotti pois vesireiän päästä normaaliin tapaan.
Kun nostin perämoottorin vaakatasoon, jotta pääsen paremmin soutamaan venettä, alkoi tuosta bensakorkin "ilmalukosta" tiputtamaan bensaa, aivan kuin se bensa kiehuisi yli. Kirin korkin kiinni ja päästelin aina välistä painetta pois tankista. Sihahdus tuosta aina pääsi kun paineet poistui.
Kun eilen yritin tuota vielä vetää käyntiin, niin ihan kuin bensaa olisi tullut pieniä määriä veteen vetojen aikana.

Tuttava sanoi että yleinen vika olisi tuossa vesikierrossa ja että toisessa päässä olisi kumi/muovi suulake, joka tuppaa sulamaan tai tukkeutumaan helposti. Koitan tämän tarkistaa huomenna.

Keksisikö joku tällä kuvauksella vian moottoriin ja osaisi sanoa onko vika helppo korjata vai lähdenkö suosiolla viemään ammattimiehelle katsottavaksi.
__________________
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 12.08.13, 21:36   #19 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2006
Viestejä: 3195
Kyllähän jäähdytysjärjestelmä kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi, jos kone ylikuumenee.

Paljonko bensaa näytti veteen pääsevän? En noista uusista moottoreista tiedä, mutta vanhat kaksitahtituupparit päästävät käydessäänkin tavaraa raakana läpi, kylmäkäynnistyksessä vielä enemmän. Ei välttämättä mitenkään hälyttävää.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.08.13, 12:25   #20 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2001
Viestejä: 1120
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MichaeI Näytä viesti
Nostetaas vanhaa ketjua jos sattuisi joku murossa jotain perämoottoreista tietämään.

Ensi alkuun perustiedot.
SeaKing 2,6hp 4-tahti -> tästä mottoriin
Keksisikö joku tällä kuvauksella vian moottoriin ja osaisi sanoa onko vika helppo korjata vai lähdenkö suosiolla viemään ammattimiehelle katsottavaksi.
Kuinka vanha moottori on, takuu ostohetkestä 3 v.
__________________
Yhtäkään tietokonetta ei vahingoitettu tätä viestiä kirjoitettaessa.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.08.13, 12:47   #21 (linkki)
Ebu
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 294
Onhan se polttoainetankissa olevan korkin "ilmaruuvi" auki niin että tankkiin pääsee moottorin käydessä korvausilmaa pois imetyn bensiinin tilalle? Onkohan noissa moottoreissa mahdollista mennä ns. laihalle kun polttoaineen saanti estyy...

Edit:

Jaa niin tuossahan on tosiaan kiinteä tankki.
Ongelma todennäköisesti tukkiutuneessa jäähdytyskanavassa, kannattaa poistoreiät käydä läpi ohuen rautalangan tai vastaavan kanssa sorkkien.
__________________
Parallel Kingdom for mobile:
http://parallelkingdom.com/r.aspx?referrer=ezwvzt

Viimeinen muokkaaja Ebu; 13.08.13 13:36.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.08.13, 13:44   #22 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2006
Viestejä: 1163
Onko noin pienessä perämoottorissa termostaattia? Jos on niin kannattaa tarkistaa sen kunto.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.08.13, 22:06   #23 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 389
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Boerje Näytä viesti
Kuinka vanha moottori on, takuu ostohetkestä 3 v.
Takuu on umpeutunut. Kohta neljä vuotta kerennyt jo palvella.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ebu Näytä viesti
Onhan se polttoainetankissa olevan korkin "ilmaruuvi" auki niin että tankkiin pääsee moottorin käydessä korvausilmaa pois imetyn bensiinin tilalle? Onkohan noissa moottoreissa mahdollista mennä ns. laihalle kun polttoaineen saanti estyy...

Edit:

Jaa niin tuossahan on tosiaan kiinteä tankki.
Ongelma todennäköisesti tukkiutuneessa jäähdytyskanavassa, kannattaa poistoreiät käydä läpi ohuen rautalangan tai vastaavan kanssa sorkkien.
Kiinteä tankki ja ilmaruuvi on aukaistu ajon aikana.
Tänään kerkesin jonkun verran purkaa ja koitin tuota poistoreikää etsiä, mutta en tuota löytänyt sieltä mistä mielestäni se vesi loirottaa pihalle ajon aikana. Pitänee huomenna tutkia tarkemmin ja ottaa rautalanka apuun.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KameIeontti Näytä viesti
Onko noin pienessä perämoottorissa termostaattia? Jos on niin kannattaa tarkistaa sen kunto.
Kyllä tässä ilmeisesti termostaatti löytyy. Pitänee tuo tarkistaa huomenna.


Löysin vastaavan mallin (Parsun) räjäytyskuvan, jota olen nyt jonkun aikaa tutkinut, jotta en ihan sokkona ala purkamaan.
Parsun räjäytyskuva
__________________
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 15.08.13, 09:33   #24 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 389
Termostaatti löyty ja näyttäisi olevan kunnossa. Mitää tukoksia en löytänyt, mutta varmuuden vuoksi rassasin reikiä. Tiivisteet näytti olevan kunnossa, piti nuokin tarkistella samalla kun availin moottoria.
__________________
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 15.08.13, 09:57   #25 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2006
Viestejä: 1163
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MichaeI Näytä viesti
Termostaatti löyty ja näyttäisi olevan kunnossa. Mitää tukoksia en löytänyt, mutta varmuuden vuoksi rassasin reikiä. Tiivisteet näytti olevan kunnossa, piti nuokin tarkistella samalla kun availin moottoria.
Miten tarkistit termostaatin että tiedät sen aukeavan oikeassa lämpötilassa?
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 08:38.