Ei omia tunnuksia? Rekisteröidy tästä | Salasana unohtui?

MuroBBS > Keskustelualueet > Yleistä keskustelua

KOKEILE kuukausi veloituksetta! VIAPLAY 0 € /// KOKEILE TÄSTÄ >>>

Vastaa
 
Ketjutyökalut Hae ketjusta
Vanha 13.06.09, 20:56   #1 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 04/2008
Viestejä: 785
Lihasten palautuminen/kuntosaliharrastus + juominen

Tämän olisi muuten voinut laittaa kysymys&vastaus lirpakkeeseen, mutta kuvitelisin tästä syntyvän laajempaa keskustelua.

Usein puhutaan alkoholin haittaavan lihaten palautumista, mutta missä menee raja?

Ymmärrän toki että se alkoholi aiheuttaa myös siinä määrin haittaa punttitreenaamisessa ettei krapulaisena sinne jaksa mennä tai tehdä mitään. Mutta onko alkoholilla suoranaista haittaa lihasten palautumiseen?

Otetaan esimerkiksi tämä päivä. Tänään vedin punttisalitreenin ja juon nyt esim. sixpackin kaljaa, joka pistää minut kohtalaiseen humalaan, niin onko siitä mitään haittaa treeneille, jos muuten syön ja nukun kunnollisesti sekä tänään että huomenna? Alkoholia käytän muuten suunilleen kerran kuukaudessa, juuri tuo sixpacki illassa.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:14   #2 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2009
Viestejä: 852
Toiselta foorumilta lainattua:

Muscle Gains

If the caloric content of ethanol has not convinced you that it is not the best thing for body composition, its effects on muscle building hopefully will. Ethanol has been consistently shown to result in sustained, significant decreases in testosterone and GH levels -- as well as to increase cortisol in many studies (Hopefully, and in depth analysis of the importance of these hormones on body composition is not necessary). In addition, it also directly inhibits protein synthesis.

Growth Hormone

The deleterious effects of ethanol on humans and animals is consistent and well-established in both adults and adolescents, with decreases in GH levels, GH mRNA (24), as well as GH releasing factor mRNA levels (25). In adolescent rats, administration of 3g/kg of ethanol, which, due to the faster metabolism of rats produced blood alcohol levels equivalent to only about 4-6 drinks for humans, caused a massive drop in GH levels to just 4-7% of control by the 1.5 hour mark (26) -- Levels were still down 66-86% after 24 hours. In adult rats, the same 3g/kg caused total suppression of GH release, with 2g/kg causing significant but not total suppression (27).

In young adult male humans, 1.5mg/kg disrupted the nocturnal rhythm of GH secretion in all subjects, as well as decreasing overall release by 30% (28). 1g/kg almost completely inhibited the nocturnal rise in growth hormone levels, while a mere .5mg/kg resulted in levels 1/3 that of control (29). Inhibition of hepatic IGF-1 synthesis (30, 31), and the IGF-1/IGFBP-1 ratio (31, 32), a marker of IGF-1 bioavailability, have also been shown to be negatively effected by ethanol.

Protein Synthesis

Both ethanol and its metabolic byproduct, aldehyde, have been shown to reduce protein synthesis in skeletal muscle (85, 86, 87, 88). To make matters worse, it is predominately Type II, fast-twitch fibers that are affected, with type IIB being hit the hardest (85, 86, 87). This is not a good thing for bodybuilders, and it is a very bad thing for athletes.

Testosterone

Finally, we get to the good part -- or bad, if you like to hit the sauce with regularity. Acute ingestion of ethanol has been fairly consistently shown to significantly suppress testosterone production in both animals and humans, adults and adolescents. We will first look at the mechanisms involved, then turn to studies looking at actual testosterone levels.

jne.

Eli vaikuttaa lihaskasvuun hyvinkin negatiivisesti.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:21   #3 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 04/2008
Viestejä: 785
Hmm, onko haitta siis vasta tiheällä käytöllä vai kerrasta jo?
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:24   #4 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2003
Viestejä: 3226
kerta vaaraksi ole
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:24   #5 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2009
Viestejä: 852
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dr. Gonzo Näytä viesti
Hmm, onko haitta siis vasta tiheällä käytöllä vai kerrasta jo?
Pääasiassa tiheämmällä käytöllä, mutta esim. treenin jälkeen palautumistilassa juodessa vaikuttaa juurikin tuohon proteiinisynteesiin.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:28   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2002
Viestejä: 412
Tuskin mitään kerran viikossa pullo kossua mitenkään haittaa treenaamista määrien pitää olla paljon isommat. Darras kyl tuntuu et tulee sydäri aina kun käy lenkillä pistää rintaan pahasti ei sen kummempaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:44   #7 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 04/2008
Viestejä: 785
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rp:: Näytä viesti
Pääasiassa tiheämmällä käytöllä, mutta esim. treenin jälkeen palautumistilassa juodessa vaikuttaa juurikin tuohon proteiinisynteesiin.
Entäpä jos on jo tankannut kunnon määrät protskut kehoon kun alkaa juomaan? Eli proteiinijuomaam ennyt runsaasti ja kunnon ruokaa tässä treenien jälkeen.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:47   #8 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2001
Viestejä: 141
Laitetaan nyt tähän samaan ketjuun. Käyn kuntosalilla läheisessä uimahallissa ja bodaamisen jälkeen onkin vuorossa "loppuveryttely" vetämällä pikku lenkki (about 15min) altaassa todella kevyellä tahdilla.

Onko järkevää vetää palautusjuoma naamariin heti kun on painot nostettu ja menee saunaan chillailemaan vähäksi aikaa vai vasta kun on noi uinnitkin suoritettu? Lisätään nyt se että saunomiset ja tuo uinti vievät minimissään 30min eli jos vedän palautusjuoman vasta lopuksi niin meneekö sen teho "hukkaan" kun punttien nostelusta on jo noin kauan.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:49   #9 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 09/2001
Viestejä: 2266
Jossakin oli aikanaan juttua että yksi olut rääkin jälkeen palautusjuomana olisi parempi kuin esim vesi, mehu tai muu vastaava. Suuremmat määrät sitten rupeaisivat jo haittaamaan. Itse yleensä fillarilenkin jälkeen otan nimenomaan oluen, kun se vaan maistuu niin hyvältä sillä hetkellä.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:51   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2004
Viestejä: 982
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dr. Gonzo Näytä viesti
sixpackin kaljaa, joka pistää minut kohtalaiseen humalaan
Humala sixpackista
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:52   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 09/2006
Viestejä: 642
Takas vaan Pakkikselle muiden hörhöjen sekaan.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:53   #12 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 04/2008
Viestejä: 785
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zalmari Näytä viesti
Humala sixpackista
Niin no miten jokainen määrittelee humalan, mutta itselläni sixpacki jo tuntuu selvästi.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 21:55   #13 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2002
Viestejä: 412
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zalmari Näytä viesti
Humala sixpackista
Olispas sitä mullakin noin pien toleranssi. Toisaalt tuleehan ne rantojen miehetkin parist kun on kaikki filtterit menny paskaks.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:00   #14 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2009
Viestejä: 852
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dr. Gonzo Näytä viesti
Entäpä jos on jo tankannut kunnon määrät protskut kehoon kun alkaa juomaan? Eli proteiinijuomaam ennyt runsaasti ja kunnon ruokaa tässä treenien jälkeen.
Lihaskasvu tapahtuu pääasiassa nukkuessasi, jolloin oletettavasti alkoholi on jo kehossasi ja vähentää proteiinisynteesiä. Kalja tai pari ei tosiaan haittaa, mutta jos meinaat vetää känniin asti niin parempi vaan että ajoitat ei-treenipäivälle.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:24   #15 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 04/2008
Viestejä: 785
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rp:: Näytä viesti
Lihaskasvu tapahtuu pääasiassa nukkuessasi, jolloin oletettavasti alkoholi on jo kehossasi ja vähentää proteiinisynteesiä. Kalja tai pari ei tosiaan haittaa, mutta jos meinaat vetää känniin asti niin parempi vaan että ajoitat ei-treenipäivälle.
Perkele, kohta mennyt jo neljäs pullollinen olutta. Määrääkö se humalan taso vai nautittu alkoholimäärä ylipäätänsä sen miten proteiinisynteesi kärsii? Esim. Pekka juo kymmenen olutta muttei tule humalaan siitä vs. Matti juo saman määrän olutta ja tulee keskitason humalaan siitä.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:31   #16 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2009
Viestejä: 852
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dr. Gonzo Näytä viesti
Perkele, kohta mennyt jo neljäs pullollinen olutta. Määrääkö se humalan taso vai nautittu alkoholimäärä ylipäätänsä sen miten proteiinisynteesi kärsii? Esim. Pekka juo kymmenen olutta muttei tule humalaan siitä vs. Matti juo saman määrän olutta ja tulee keskitason humalaan siitä.
Etanolin määrä (grammaa per painokilo) ratkaisee. 6pack on vielä suht pieni annos, ettei tuosta kannatta niin huolestua mikäli sitä ei tosiaan tapahdu useina treenipäivinä. Jos treenaat vain kerran viikossa ja ryyppäät aina heti samana iltana niin vaikutus on toki suurempi.

edit: VVVVVVVV jaa enpä huomannut tuota "kerran kuukaudessa"-kohtaa, tuossa tapauksessa vaikutus on tosiaan niin vähäinen ettei sitä kannata edes miettiä
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:34   #17 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2009
Viestejä: 48
Jos nyt juot tuon yhden kerran kuukaudessa, tuskin sillä on mitään väliä pidemmällä aikavälillä lihaskasvun nopeuteen. Kyllä elämästä saa nauttia, vaikka samalla haluaisi kasvattaa lihaksia.

Edit: tjaa ei tässä puhuttu lihaskasvusta mitään, vaan palautumisesta....
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:37   #18 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2006
Viestejä: 237
__________________
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hellyy Näytä viesti
Tai sitten BpB ei kestä kun ei saa tarpeeksi huomiota räbässä. Olivithan on kiellettyjä ja elämä täyttyy vain lihottavista burgereista. Odotan verisuonitukoksia ja nopean luonnollisen yksinäisen poistuman hälle
Korja se sun halkeileva lattiasi.

Viimeinen muokkaaja BlackPowerBill13; 21.08.12 23:29.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:38   #19 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 04/2008
Viestejä: 785
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaali2k Näytä viesti
Jos nyt juot tuon yhden kerran kuukaudessa, tuskin sillä on mitään väliä pidemmällä aikavälillä lihaskasvun nopeuteen. Kyllä elämästä saa nauttia, vaikka samalla haluaisi kasvattaa lihaksia.

Edit: tjaa ei tässä puhuttu lihaskasvusta mitään, vaan palautumisesta....
Lihaskasvun perusedellytys on toki palautuminen, eli lihaskasvusta kyse.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:44   #20 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 11/2004
Viestejä: 184
Itse olen huomannut että jos ottaa 4 olutta tai enemmän niin rupeaa tuntumaan seuraavan päivän treeneissä. Pienemmillä määrillä ei ole niin väliä kunhan ei joka päivä tissuttele.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.06.09, 22:53   #21 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2006
Viestejä: 126
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BlackPowerBill Näytä viesti
Vedät palkkariksi pari kaljaa niin sama kun et kävisi salilla ollenkaan.
Höpsönlöpsönlöö..
  Vastaa lainaten
Vanha 14.06.09, 12:29   #22 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2009
Viestejä: 488
tuli threadista mieleen pelottelutarina jonka kuulin koulussa joskus että jos kaks viikkoa käy joka toinen päivä lenkillä ja sitten juo tellun ni se olisi sama kun ei olisi mitään treenannut.
Mites muut murot mieltä että laskeeko alkoholi näin rajusti peruskestävyyskuntoa tai tiedättekö jotain tutkimuksia aiheesta? uskon kuitenkin että kyllä jonkin verran vaikuttaa muttei noin rajusti..
  Vastaa lainaten
Vanha 14.06.09, 12:42   #23 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2008
Viestejä: 339
Jos kerran kuussa vetää sen siksarin niin ei todellakaan tarvi miettiä haittoja.

Eikä ne kahen viikon tulokset minnekään mystisesti katoa jos vetää kännit.
  Vastaa lainaten
Vanha 14.06.09, 12:53   #24 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2002
Viestejä: 412
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t0by Näytä viesti
tuli threadista mieleen pelottelutarina jonka kuulin koulussa joskus että jos kaks viikkoa käy joka toinen päivä lenkillä ja sitten juo tellun ni se olisi sama kun ei olisi mitään treenannut.
Mites muut murot mieltä että laskeeko alkoholi näin rajusti peruskestävyyskuntoa tai tiedättekö jotain tutkimuksia aiheesta? uskon kuitenkin että kyllä jonkin verran vaikuttaa muttei noin rajusti..
meil sanottiin koulus jos käy salilla ja sen jälkeen vetää röökii niin salilla käynti oli turhaa tiedä sit onko mitään perää todellisuuden kanssa enpä usko.
  Vastaa lainaten
Vanha 14.06.09, 12:53   #25 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2009
Viestejä: 23
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TkmS Näytä viesti
Laitetaan nyt tähän samaan ketjuun. Käyn kuntosalilla läheisessä uimahallissa ja bodaamisen jälkeen onkin vuorossa "loppuveryttely" vetämällä pikku lenkki (about 15min) altaassa todella kevyellä tahdilla.

Onko järkevää vetää palautusjuoma naamariin heti kun on painot nostettu ja menee saunaan chillailemaan vähäksi aikaa vai vasta kun on noi uinnitkin suoritettu? Lisätään nyt se että saunomiset ja tuo uinti vievät minimissään 30min eli jos vedän palautusjuoman vasta lopuksi niin meneekö sen teho "hukkaan" kun punttien nostelusta on jo noin kauan.
Palautusjuoman nauttiminen (+vettä tietysti) kannattaa aloittaa heti itse suorituksen päätyttyä. Uinnin aikana tietysti hankala juoda mitään mutta kyllä juomia voi ja kannattaakin nauttia jo saunassa.
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +2. Kello on nyt 03:04.