Vanha 01.12.08, 18:19   #1 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 794
Automaattivaihteinen auto ylämäessä

Tuli puheeksi mäkilähtö automaattivaihteisella autolla. Sen verran olen automaatilla ajanut, että jos yhtään oikein muistan niin, auto ei lähde luisumaan alas esim. liikennevaloihin pysähdyttyä, vaikka jarrua ei painaisikaan. Eli pieni veto pysyy päällä koko ajan kun keppi on D-asennossa. Eikö totta?
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:22   #2 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2003
Viestejä: 38
Kun nostat jarrupolkimen ylös niin auto lähtee menemään eteenpäin eli ihan oikein muistat.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:22   #3 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2004
Viestejä: 788
Veto päällä kun keppi D asennossa, ja vapaalla kun N asennossa.


___________________________________
Notkea kuin norsu, ketterä kuin kehitysvammainen.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:23   #4 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 794
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nnb.
Kun nostat jarrupolkimen pois niin auto lähtee menemään eteenpäin eli ihan oikein muistat.
Mutta siis pitääkö jarrupoljin pitää alhaalla jotta ei valuta takana olevan päälle?
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:23   #5 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 355
Ainaki meijän postimies kehu että automaatin voi lykätä yksin pois hangesta, vaihe päälle ja ulos lykkiin ja jos irtoo nii hyppää takas kyttii, ei kai se sitte vetää, ko oon ite ajanu automaatisela nii empä tullu aatelleeks, paina mäessä kaasua ja jarrua ja lähteny
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:23   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 09/2003
Viestejä: 91
ei se ainakaan taaksepäin ala valua. joko pysyy paikallaan tai yrittää mennä eteenpäin. mutta tottakai jarrulla pidetään paikallaan vaikka pysyisi muutenkin.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:24   #7 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2003
Viestejä: 38
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppa2k
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nnb.
Kun nostat jarrupolkimen pois niin auto lähtee menemään eteenpäin eli ihan oikein muistat.
Mutta siis pitääkö jarrupoljin pitää alhaalla jotta ei valuta takana olevan päälle?
Pidä se alhaalla sen takia ettet aja ketään perään! :)

  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:24   #8 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 794
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pjotr Tatamovich
ei se ainakaan taaksepäin ala valua. joko pysyy paikallaan tai yrittää mennä eteenpäin.
Ok. Onko tämä ollut automaattilaatikon ominaisuus ihan aikojen alusta asti?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nnb.
Pidä se alhaalla sen takia ettet aja ketään perään! :)
Aivan :) Tätä en tuossa edellä huomioinut.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:24   #9 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2004
Viestejä: 408
Jarrypoljin pitää pitää alhaalla, jotta ei mene edelläolevan perään. Tai tietty riippuu ihan mäen jyrkkyydestä. Loivissa lähtee menemään vähän eteenpäin ja jyrkemmissä veto riittää varmaan pitämään paikallaan.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:25   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2003
Viestejä: 38
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppa2k
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pjotr Tatamovich
ei se ainakaan taaksepäin ala valua. joko pysyy paikallaan tai yrittää mennä eteenpäin.
Ok. Onko tämä ollut automaattilaatikon ominaisuus ihan aikojen alusta asti?
Mutulla kyllä

  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:26   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2000
Viestejä: 302
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nnb.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppa2k
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pjotr Tatamovich
ei se ainakaan taaksepäin ala valua. joko pysyy paikallaan tai yrittää mennä eteenpäin.
Ok. Onko tämä ollut automaattilaatikon ominaisuus ihan aikojen alusta asti?
Mutulla kyllä
no luulis, ei kait se muuten ois automaattilaatikko :D


___________________________________
--
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:26   #12 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2001
Viestejä: 265
Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
Firmalla on Subarun Legacy (vm about 05-06)automaatti-farkku, jolla silloin tällöin käyn jotain tarvikkeita hakemassa. En saa sillä sulavaa lähtöä, enkä pysähtymistä.
Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?


___________________________________
AMD Phenom X4 9500, MSI K9A2 CF-F, PQI 2Gt 800mhz, Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATAII, Antec NeoPower 430w, Club3D HD2400pro, Noctua NH-U12P, Vista Ultimate, BenQ FP91G, Logitech S510
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:27   #13 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2001
Viestejä: 666
Kerran huomasin peruutusvaihteella että auto liikkui hieman alamäen suuntaan vaikka oletin että pysyisi paikoillaan :I


___________________________________
Pokeritarvikkeet edullisesti - http://www.artofcards.fi
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:28   #14 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2003
Viestejä: 38
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paha
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nnb.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppa2k
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pjotr Tatamovich
ei se ainakaan taaksepäin ala valua. joko pysyy paikallaan tai yrittää mennä eteenpäin.
Ok. Onko tämä ollut automaattilaatikon ominaisuus ihan aikojen alusta asti?
Mutulla kyllä
no luulis, ei kait se muuten ois automaattilaatikko :D
Aha, mun autotietämys loppu tähän :/
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:30   #15 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 794
Aloitusviestiin vielä lisäystä sen verran, että keskustelu lähti liikkeelle uuden Golfin varustelistaa lukiessa ( http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/0/46D9E4A9A5C00F6DC225724500350498?OpenDocument )

Varustelistalla on mm. mäkilähtöavustin:
"mäkilähtöavustin "Hill Hold" vakiona DSG-automaattivaihteiston yhteydessä"
Mitä tuo mäkilähtöavustin siis käytännössä tekee automaattivaihteiston yhteydessä, kun tomaattilootan pitäisi jo itsessään pitää auto mäessä?
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:30   #16 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2000
Viestejä: 783
Uusi DSG-vaihteinen auto kyllä valuu perse edellä mäen alas jos nostaa jalan jarrulta. Pari sekuntia pysyy paikallaan mutta sitten mäkilähtöavustin päästää jarrut (uusi 7-vaihteinen). 6-vaihteisessa en kokeillut, mutta käsittääkseni pudottaa pidemmissä pysähdyksissä vapaalle sekin vaikka vaihdekeppi onkin D:ssä.

edit: Kas, olipa sopiva ajoitus.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:30   #17 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2008
Viestejä: 1059
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikhauta
Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
Firmalla on Subarun Legacy (vm about 05-06)automaatti-farkku, jolla silloin tällöin käyn jotain tarvikkeita hakemassa. En saa sillä sulavaa lähtöä, enkä pysähtymistä.
Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?
Käytätkö epähuomiossa automaattivaihteisen ollessa kyseessä vasenta jalkaasi jarrutteluun? Älä tee niin, istu vaikka sen päälle, jos et muuten saa sitä kuriin. Polkimet kun alkaa pysyä järjestyksessä, hyppiminenkin loppuu aikanaan.


___________________________________
rekisteröitynyt 24.02.2008 klo 00.35
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:31   #18 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 518
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikhauta
Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
...
Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?
Mutulla vastaan että automaattvaihteisella ei tarvita vasenta jalkaa koskaan (paitsi jos käsijarru on jalalla käytettävä). Oikealla vaan jalkailet kaasua tai käyttöjarrua.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:31   #19 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2008
Viestejä: 1735
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja The User
Kerran huomasin peruutusvaihteella että auto liikkui hieman alamäen suuntaan vaikka oletin että pysyisi paikoillaan :I
Joo, ihan yhtä lailla se voi D-vaihteellakin valua alas, jos on tarpeeksi jyrkkä ylämäki. Eli kannattaa sitä jarrua painaa ylämäissäkin.


___________________________________
Too Late! :(
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:32   #20 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2001
Viestejä: 154
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikhauta
Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
Firmalla on Subarun Legacy (vm about 05-06)automaatti-farkku, jolla silloin tällöin käyn jotain tarvikkeita hakemassa. En saa sillä sulavaa lähtöä, enkä pysähtymistä.
Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?
Jarru pohjaan -> D silmään -> päästä jarru -> liikut. :)


___________________________________
Viestisi on tyhjää täynnä. Kokeile lähettää sisältörikkaampi viesti. :|
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:32   #21 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2001
Viestejä: 265
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JaRoDD
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikhauta
Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
Firmalla on Subarun Legacy (vm about 05-06)automaatti-farkku, jolla silloin tällöin käyn jotain tarvikkeita hakemassa. En saa sillä sulavaa lähtöä, enkä pysähtymistä.
Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?
Käytätkö epähuomiossa automaattivaihteisen ollessa kyseessä vasenta jalkaasi jarrutteluun? Älä tee niin, istu vaikka sen päälle, jos et muuten saa sitä kuriin. Polkimet kun alkaa pysyä järjestyksessä, hyppiminenkin loppuu aikanaan.
Noup, en käytä. Kai se on sitten harjoituksen puutetta.




___________________________________
AMD Phenom X4 9500, MSI K9A2 CF-F, PQI 2Gt 800mhz, Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATAII, Antec NeoPower 430w, Club3D HD2400pro, Noctua NH-U12P, Vista Ultimate, BenQ FP91G, Logitech S510
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:33   #22 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2008
Viestejä: 12
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikhauta
Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
Firmalla on Subarun Legacy (vm about 05-06)automaatti-farkku, jolla silloin tällöin käyn jotain tarvikkeita hakemassa. En saa sillä sulavaa lähtöä, enkä pysähtymistä.
Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?
Miten voi olla mahdollista että automaattiautolla ei saa sulavaa lähtöä? Siis nostat vaan sen jalan pois jarrulta ja sitten painat kaasua, ei se sen vaikeampaa ole. Siitä sulavammaksi ei lähtö enää voi tulla. Ja pysähtyminen menee ihan saman kaavan mukaisesti, jalka pois kaasulta ja painat jarrua ihan samalla tavalla kuin manuaaliautossakin.

  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:33   #23 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 09/2003
Viestejä: 91
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikhauta
Kuinka tuollaisella automaattivaihteisella pitäisi oikein ajaa, kun en osaa ? ;)
Firmalla on Subarun Legacy (vm about 05-06)automaatti-farkku, jolla silloin tällöin käyn jotain tarvikkeita hakemassa. En saa sillä sulavaa lähtöä, enkä pysähtymistä.
Jalka pois kaasulta ja jarrua varovasti vai ?
käytä pelkästään oikeaa jalkaa, näin ei tule painettua polkimia yhtäaikaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:37   #24 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2001
Viestejä: 59
Siis täällä mainittu DSG ei ole perinteinen (momentinmuunnin)automaattivaihteisto vaan kaksoiskytkin-automatisoitu manuaalivaihteisto.



___________________________________
Taas meni palkokasvi hengitystiehyeeseen.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.12.08, 18:40   #25 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2000
Viestejä: 180
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja --nemo--
Miten voi olla mahdollista että automaattiautolla ei saa sulavaa lähtöä? Siis nostat vaan sen jalan pois jarrulta ja sitten painat kaasua, ei se sen vaikeampaa ole. Siitä sulavammaksi ei lähtö enää voi tulla. Ja pysähtyminen menee ihan saman kaavan mukaisesti, jalka pois kaasulta ja painat jarrua ihan samalla tavalla kuin manuaaliautossakin.
Hehe, juu ei voi kuin vaan ihmetellä! :D




___________________________________
Love with your heart. For everything else, use your head.
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 08:28.