Vanha 05.08.08, 11:35   #76 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2001
Viestejä: 503
Esim. 120-130km/h ajaminen tuolla puolityhjällä kuutostiellä leveällä ajokaistalla ei vaaranna ketään, mutta sipaisee pidemmän matkan ajalta mukavasti matka-ajasta pois. Nopeusrajoitukset ovat määritelty normaalia pahempien olosuhteiden mukaan ja silti niitä pitäisi noudattaa tilanteissa, missä voisi nyt edes vähän joustaa. Jos poliisit voisivat oikeasti katsoa olosuhteiden mukaan nopeuksia läpi sormien, mitään ongelmaa ei olisi, mutta nykyinen käytäntö opettaa ihmiset ajamaa juuri ja tasan sen nopeusrajoituksen mukaan kelistä ja liikennevirran määrästä riippumatta.

http://www.hwysafety.com/hwy_montana_2001.htm
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 11:57   #77 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 840
Moi!

Olen säästänyt valtavat summat rahaa seuraavilla toimenpiteillä:
1. En osta tutkanpaljastinta
2. Ajan nopeusrajoitusten mukaan.

Ajansäästö 100 km matkalla on minimaalinen jos ajaa rajoituksen 100 km/h mukaan tai päästelee 120 km /h. Keskimääräinen ajosuorite on kuitenkin useimmilla alle 50 km.

Mihinkä tässä on kiire valmiissa maailmassa.
nimimerkillä 45 000 km /a
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 12:13   #78 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2003
Viestejä: 1330
ihan mielenkiinnosta, millä alueella suoritat suurimman osan ajamisestasi? missä suhteessa 80 ja 100:n teitä on? kuinka usein liikenne etenee 100:n alueella alle 90km vauhtia?


___________________________________
Class, Property, Wealth, War and Sex - Camp Style!
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 12:22   #79 (linkki)
Ize
 
Rekisteröitynyt: 06/2000
Viestejä: 1136
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cirrus
Johtopäätös: Poliisi toimii väärin.
Joka johtopäätös viedään niin pitkälle, että on oikein ajaa ylinopeutta? Eh heh. :D



___________________________________
----- Onni potkii ... munille -- Lucky strikes ... to the balls -----
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 12:29   #80 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 31
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cannibal
Nopeusrajoitukset ovat määritelty normaalia pahempien olosuhteiden mukaan
Autokoulussa tästäkin saa lisää tietoa. Pahimmissa olosuhteissa on syytä ajaa hitaammin kuin mitä nopeusrajoitus kertoo.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cannibal
nykyinen käytäntö opettaa ihmiset ajamaa juuri ja tasan sen nopeusrajoituksen mukaan kelistä ja liikennevirran määrästä riippumatta.
En tiedä mihin tämä käsityksesi perustuu, kyllä löytyy tilanteita joissa hitaamminkin kuin nopeusrajoituksen maksimiarvo voi, pitää ja kannattaa ajaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 14:12   #81 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 2505
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cirrus
Johtopäätös: Poliisi toimii väärin.

Johtopäätös: Eduskunta toimii väärin koska sakkotulot budjetoidaan ja poliisin täytyy toteuttaa tuo budjetti.

Mut on 12v aikana puhallutettu ratsiassa 2kertaa ja kerran olin hieman väsyny 900km ajon jälkee jollon poliisi pysäytti ja puhallutti ku auto vaappu :D
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 15:44   #82 (linkki)
Ize
 
Rekisteröitynyt: 06/2000
Viestejä: 1136
Juu juu sentilleen pitää budjetti toteutua. Tyräthän tässä nauraessa rytkyy. :D


___________________________________
----- Onni potkii ... munille -- Lucky strikes ... to the balls -----
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 21:41   #83 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2003
Viestejä: 130
Kyllä monesti olen ihmetellyt miksei suomessa ole olosuhteiden mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia. Esimerkiksi moottoritie helsingistä pohjoiseen on noin lentokentän levyinen ja kirkkaassa kelissä 120km/h nopeusrajoitus on suoranainen vitsi... Ei siellä kyllä kukaan sitä vauhtia edes aja, koska johan siinä nukahtaa rattiin :D

Jokaisessa 2000-luvun autossa on kyllä ajo-ominaisuudet jo sitä luokkaa, että sellainen 140 olisi ihan passeli rajoitus nelikaistaiselle moottoritielle hyvällä säällä. Sade sitten on erijuttu ja silloin tietysti rajoitus voisi olla pienempi!


___________________________________
@UTOPIA
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 21:51   #84 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2004
Viestejä: 530
Mitä te niillä paljastimilla teette kun joka puolella Suomea on varmasti tiepätkiä, jossa poliisit ei tutkaa niin aktiivisesti. Ainakin täälläpäin löytyy useampikin, jossa tuli käytyä vähän kokeilemassa pärrän kiihtyvyyttä:)


___________________________________
Mötley Crüe
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 22:00   #85 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 06/2006
Viestejä: 44
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja papuwokki
Suomessa ei vissiin kovin montaa noita lasertutkia ole, onko liene yhtään?
Jos kirjoitit tuon ennen 1980 -lukua niin vastaus on khyyl näin on 8)


___________________________________
ojoj
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 22:14   #86 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 743
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Limonadi
Mitä te niillä paljastimilla teette kun joka puolella Suomea on varmasti tiepätkiä, jossa poliisit ei tutkaa niin aktiivisesti. Ainakin täälläpäin löytyy useampikin, jossa tuli käytyä vähän kokeilemassa pärrän kiihtyvyyttä:)
Esimerkiksi vaikkapa yö-aikaan tapahtuva matka-ajo mökille on mukavampi tehdä reippaampaa matkavauhtia, kun matka taittuu leppoisasti. Se ei esim. jyväskylään ajettaessa auta, jos närpiössä on tiepätkä jossa ei aktiivisesti tutkailla.

Kuten on mainittu monesti aikaisemmin, tutkanpaljastimia ei hankita satunnaisia nopeustestailuja ja silmitöntä kaahamista varten, vaan monesti turvaamaan lievempiä matkanopeuden ylityksiä.

Kyllä jo 400km mökkimatkalla on suuri ero, jos ajat mittarin mukaan (yleensä ~10% alitus todellisessa nopeudessa) nopeusrajoituksia, kuin että ajat koko ajan 19km/h päälle rajoitusten todellista nopeutta. 19km/h siksi, että sillä pääsee vielä rikesakolla ja 20km/h ylitys alkaa mennä päiväsakkojen puolelle.

Eikä noissa vauhdeissa tule vielä mieleen, että perhe olisi välittömässä kuolemanvaarassa. Suuremman riskin aiheuttavat ne jonojen kerääjät, jotka pakottavat 90% muusta liikenteestä tekemään ohituksia




___________________________________
I drink to make you more interesting
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 22:47   #87 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2005
Viestejä: 2250
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hijodelaluna
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja papuwokki
Suomessa ei vissiin kovin montaa noita lasertutkia ole, onko liene yhtään?
Jos kirjoitit tuon ennen 1980 -lukua niin vastaus on khyyl näin on 8)
Sulla lienee joku lähde tolle tiedolle?


___________________________________
Hyvinkäällä tarjolla hyvälle ja ahkeralle tekijälle vakituinen päivätyö elektroniikka kokoonpanijana. Sähköpostilla yhteyttä niin ihmetellään lisää.

Debating in IRC is like the special olympics. Even if you win you're still a retard.
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 22:50   #88 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2000
Viestejä: 14690
"Poliisi toteaa ajonopeudet tutkalla, laser-mittauslaitteella, keskinopeusmittarilla ja automaattisilla liikennevalvontalaitteilla."


___________________________________
Waiting for plaza.fi...
Rovaniemi
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 23:04   #89 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2000
Viestejä: 4
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja papuwokki
Sulla lienee joku lähde tolle tiedolle?
Kyllähän noita lasereita poliiseilla on ollut iät ja ajat. Eivät vain viitsi niitä käyttää, kun sateella on mukavampaa istua sisällä autossa. Laser vaatii suoran näköyhteyden ilman laseja tai liikkumisia.

Todellakin on nyt pakko puuttua minunkin keskusteluun. Minut on viimeisen 24 vuoden ajokorttiaikana puhallettu VIISI kertaa, joka siis tekee keskimäärin melkein joka viides vuosi. Kuitenkin päivittäin saan lukea lehdestä, että rattijuoppo teki sitä ja tätä. Kun nään lehdessä lööpin että kaahari ajoi 200 km/h ja tappoi viisi, niin jutun lopussa seisoo pienellä että ajajaa epäillään rattijuopomuksesta. WTF? Kumpikohan on uutinen, se että kuski ajoi ylinopeutta, vai se että kuski oli rattijuoppo neljän promillen kännissä ja tappoi viisi? Veikkaan että kyseiselle tiepätkälle tulee nopeusrajoituksen alennus ja valvontakamerat. Se on näköjään nykypäivän suuntaus, kun kerran kukaan ei oikeasti välitä mistään mitään... ollaan vain poliittisesti tekevinään jotain! Prkl jos olisin diktaattori, niin pistäisin poliisit puhalluttamaan hiukan useammin kanssa-autoilijoitamme. Kerran viidessä vuodessa on hävyttömän vähän, verrattuna siihen että tutkataan kerran viikossa!


___________________________________
Elämä kulkee kuin raiteilla,
ja silti jäät junan alle.
(Alfred E. Neuman)
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 23:41   #90 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2006
Viestejä: 374
ei kyl paljo tutkanpaljastimet auta jos kytät mittaa nopeuden sil ns. liipasutoiminnolla tai laseril :/


___________________________________
Jos homma ei onnistu järkeilemällä, otetaan käyttöön voima.
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 23:45   #91 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2006
Viestejä: 220
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aliaster
Jokaisessa 2000-luvun autossa on kyllä ajo-ominaisuudet jo sitä luokkaa, että sellainen 140 olisi ihan passeli rajoitus nelikaistaiselle moottoritielle hyvällä säällä. Sade sitten on erijuttu ja silloin tietysti rajoitus voisi olla pienempi!
140 kilometriä tunnissa on hyvä matkanopeus tuossa tapauksessa. Sen sijaan mikään ei puolla sitä, että nopeus tulisi rajoittaa noin alhaiseksi tiellä, jota kehtaa sanoa nelikaistaiseksi moottoritieksi. Toki poikkeustapauksissa kuten jotkin huonosti huolletut tieosuudet tuo on kohtuullista. Ehkä Suomen olosuhteissa myös joka paikassa talvikauden ajaksi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukinen
Prkl jos olisin diktaattori, niin pistäisin poliisit puhalluttamaan hiukan useammin kanssa-autoilijoitamme. Kerran viidessä vuodessa on hävyttömän vähän, verrattuna siihen että tutkataan kerran viikossa!
Todennäköisyys ja sattuma on jännä juttu. Suomessa onneksi tehdään huomattavan paljon puhalluskokeita, toisin kuin monessa Euroopan maassa. Viiden vuoden aikana olen itse ollut puhalluskokeessa noin 15-20 kertaa, enkä käsittääkseni ole ajanut vuosittain paljon keskiarvoa enemmän. Ainakin kaksi kertaa on puhallutettu saman matkan aikana kahdesti, eikä kysymys ollut ns. pillurallista.

___________________________________
"Jos, kävelystä lähtee töminää, niin silloin on kyseessä läski tai vammainen."
  Vastaa lainaten
Vanha 05.08.08, 23:56   #92 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2006
Viestejä: 220
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NicklauZ
ei kyl paljo tutkanpaljastimet auta jos kytät mittaa nopeuden sil ns. liipasutoiminnolla tai laseril :/
Eiväthän ne paljon auta, jos tarkoitetaan sitä että niiden pitäisi pystyä estämään ylinopeudesta kiinni jääminen.

Muissa merkityksissä tuo ei lainkaan pidä paikkaansa. Tutkavaroittimet pystyvät havaitsemaan, kun(jos) edellä ajavan nopeutta mitataan hetkellisesti toimivalla tutkalla. Myös lasermittausvälineiden toimintaa havaitsevia varoittimia on.

Lasermittaus on vaikeampaa, jos auto on mahdollisimman matala, mattamusta, varustettu pienillä ajovalon umpioilla ja mielellään luukkuvaloilla(päivänvalossa vain pienet päiväajovalot). ;)


___________________________________
"Jos, kävelystä lähtee töminää, niin silloin on kyseessä läski tai vammainen."
  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 00:49   #93 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2003
Viestejä: 8473
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja M.R
Mikä vittu siinä taas on, että pitää olla vastaan yleisiä sääntöjä ja asetuksia?

Musta tuntuu, että nopeusrajoituksiin on oikeasti ihan joku looginen selitys, vai kuinka?
Tietty määrä tiettyjä rajoituksia tiepiiriä kohden?
Monessa paikassa nopeusrajoituksia vaihdellaan ilman järkevää syytä.
Tiellä 60 tai 80 rajoitus, ei risteyksiä, pikkuteitä tms, sitten rajoitus vaihtuu 100km/h ja kyltin jälkeen tulee pikkuteitä, mäkiä yms, ei mitään logiikkaa.


___________________________________
Wolfdale, DS4, 2gt Micron d9, Gayhorse 92Gts, 500+500+250Gt, E5-450w, X-fi, 5.1, vettä. HcOc
  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 00:55   #94 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2004
Viestejä: 26
Huvittaa nämä tutkanpaljastimen paljastimen paljastimen paljastajista oleva keskustelu. Tutkanpaljastinhan joutuu aina tunnistamaan, että jostain tulee tutkasignaalia, joka tunnistetaan. Tämähän toteutetaan täysin passiivisesti, joten ainoa tutkanpaljastajan signaalihan on lopulta tutkanpaljastajan käyttäjän ajama ylinopeus, joten helpointa on olla ajamatta ylinopeutta. :)

Eri asia tietysti on, jos käytetään jotain lähetintä, joka sekoittaa nopeutta mittaavan tahon vastaanottimen/lähettimen signaalit. Mutta tässäkin tapauksessa luultavasti jäädään/sakotetaan juuri sen takia, että laitteen käyttäjä jarruttaa turhan voimakkaasti verrattuna normaalissa liikenteessä tapahtuvaan virkavallan näkemiseen.
  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 01:02   #95 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2006
Viestejä: 220
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja acco1
Huvittaa nämä tutkanpaljastimen paljastimen paljastimen paljastajista oleva keskustelu. Tutkanpaljastinhan joutuu aina tunnistamaan, että jostain tulee tutkasignaalia, joka tunnistetaan. Tämähän toteutetaan täysin passiivisesti, joten ainoa tutkanpaljastajan signaalihan on lopulta tutkanpaljastajan käyttäjän ajama ylinopeus, joten helpointa on olla ajamatta ylinopeutta. :)

Eri asia tietysti on, jos käytetään jotain lähetintä, joka sekoittaa nopeutta mittaavan tahon vastaanottimen/lähettimen signaalit. Mutta tässäkin tapauksessa luultavasti jäädään/sakotetaan juuri sen takia, että laitteen käyttäjä jarruttaa turhan voimakkaasti verrattuna normaalissa liikenteessä tapahtuvaan virkavallan näkemiseen.
Et taida tietää paljon radiotekniikasta, tai sitten trollaat.


___________________________________
"Jos, kävelystä lähtee töminää, niin silloin on kyseessä läski tai vammainen."
  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 01:03   #96 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2001
Viestejä: 995
Mulla on ollu Whistlerin joku malli, en muista mikä. Ihan hyvin se toimi.


___________________________________
http://img315.imageshack.us/img315/7...luuu3xw5uw.jpg
  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 01:43   #97 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2004
Viestejä: 26
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vessapaperimuumio
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja acco1
Huvittaa nämä tutkanpaljastimen paljastimen paljastimen paljastajista oleva keskustelu. Tutkanpaljastinhan joutuu aina tunnistamaan, että jostain tulee tutkasignaalia, joka tunnistetaan. Tämähän toteutetaan täysin passiivisesti, joten ainoa tutkanpaljastajan signaalihan on lopulta tutkanpaljastajan käyttäjän ajama ylinopeus, joten helpointa on olla ajamatta ylinopeutta. :)

Eri asia tietysti on, jos käytetään jotain lähetintä, joka sekoittaa nopeutta mittaavan tahon vastaanottimen/lähettimen signaalit. Mutta tässäkin tapauksessa luultavasti jäädään/sakotetaan juuri sen takia, että laitteen käyttäjä jarruttaa turhan voimakkaasti verrattuna normaalissa liikenteessä tapahtuvaan virkavallan näkemiseen.
Et taida tietää paljon radiotekniikasta, tai sitten trollaat.

Olen hyvin avoin tiedolle, jolla kerrot, kuinka selvitetään vastaan tulevan auton nopeus lähettämättä mitään signaalia mitattavaan kohteeseen. En ole perehtynyt aiheeseen kovin syvällisesti. Suoraan sanottuna millään tavalla.

  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 01:54   #98 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2003
Viestejä: 3282
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petepeluri
Tietty määrä tiettyjä rajoituksia tiepiiriä kohden?
Monessa paikassa nopeusrajoituksia vaihdellaan ilman järkevää syytä.
Tiellä 60 tai 80 rajoitus, ei risteyksiä, pikkuteitä tms, sitten rajoitus vaihtuu 100km/h ja kyltin jälkeen tulee pikkuteitä, mäkiä yms, ei mitään logiikkaa.
Näistä rajoituksien asettelusta nyt vaan on aika mahdotonta (varsinkaan vahvatunteisella ennakkoasenteella) sieltä auton ratista mitään mutista. Nopeusrajoituksia puntaroivilla on käytettävissään sellaista asiaan liittyvää dataa ja yleistä tietoa tiealueista, joita tieltä käsin on vaikea arvata. Ei niitä rajoituksia edelleenkään tutkamiesten syvään pinttyneistä luuloista huolimatta ilkeydellä ja arpakuutiolla ratkaista.

Itse olen kerran muun virastotalolla asioinnin yhteydessä käynyt jutustelemassa paikallisen kaduista vastaavan insinöörin toimistolla. Hänelle sitten kummastelin muutamien kaupunkialueen risteysten kummallisuuksia. Tutkailtiin siinä sitten katupiirustuksien avusteella kyseisiä paikkoja ja - ihme ja kumma - kyllähän itselle järjettömiltä tuntuneisiin liikennejärjestelyihinkin ihan järkeviä ja perusteltuja syitä keskustelussa avautui. Aasinsiltana siis: tekisi monelle hyvää välillä pysähtyä ja kuunnella hetki niiden itse suu vaahdossa parjaamiensa tahojenkin näkökantoja - oletko viitsinyt niitä koskaan edes selvittää?

Onnea silti tutkamiehillekin valitsemallanne tiellä. Ajelkaa ihmisiksi.


___________________________________
Tommi Kyyrä, ÄKT, 22.9.2005: "Nyt pitää ymmärtää, että tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Normaalisti musiikkia kuunnellaan autossa tai stereoiden kautta. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 02:09   #99 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 28
Hm.
Mulle ylinopeussakko on vähän kuin silloin tällöin suoritettavaksi tuleva lisenssimaksu sitä että saa ajaa lujempaa kuin muut.
Ainahan rahalla saa tehdä kaikenlaista kivaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 06.08.08, 07:53   #100 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 2558
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja luiz
Näistä rajoituksien asettelusta nyt vaan on aika mahdotonta (varsinkaan vahvatunteisella ennakkoasenteella) sieltä auton ratista mitään mutista. Nopeusrajoituksia puntaroivilla on käytettävissään sellaista asiaan liittyvää dataa ja yleistä tietoa tiealueista, joita tieltä käsin on vaikea arvata. Ei niitä rajoituksia edelleenkään tutkamiesten syvään pinttyneistä luuloista huolimatta ilkeydellä ja arpakuutiolla ratkaista.
Itseasiassa Suomen nopeusrajoitukset on aika helppo todeta pöljiksi käymällä autoilemalla vaikka Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Espanjassa tai Italiassa. Sveitisissä esimerkiksi on kameroilla ja poliisilla toteuttettu eritäin tiukka kaupunkialuieiden nopeusvalvonta. Sakkoja saa helposti. Jo 7 ylitys aiheuttaa sakon. Se ei ole iso (40eur taisi olla), mutta sielläkään ei moottoritiellä tutkaa kukaan. Paitsi tietyillä vaarallisilla paikoilla, ja siitä ilmoitetaan kyltein. Vaarallisten aluiden kylttikäytäntö on köytössä muissakin maissa.

Ajellaan Eurooppalaisiksi ja keskitytään ongelmiin, jotka oikeasti on ongelmia.


___________________________________
"Koville se ottaa näin laiskoilla"
"You can fool some of the people all of the time and all of the people some of the time, but you can never fool mom."
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +2. Kello on nyt 06:15.