Vanha 13.02.08, 10:58   #1 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2002
Viestejä: 788
Enduro/Crossipyörää hankkimassa

Tästä olikin jo juttua taannoin tuolla jossain Kawasakin kyykkypyörätriidissä, mutta aloitanpa uuden triidin niin ei tarvi spottailla postauksia katupyöräkeskustelun seasta.

Eli tuli teiniaikoina maalla asuessa mopoiltua mettäteillä ja muutenkin maastossa, ja nyt tekisi mieli päästä rällästelemään samoja uria pitkin samoihin maisemiin jossa vanhempani edelleen asuvat.

Tekisi siis mieleni hankkia jonkinlainen enduro tai crossi mallinen pyörä (en vielä tiedä kumpi). Tarkoitus olisi saada selkeästi perus mopoa tehokkaampi vehje, niin ettei se ihan ekaan mättääseen jämähtäisi. Ei kuitenkaan mitään tappotehokasta monttupyörää olla hakemassa.

Budjetti on aika pieni kuitenkin, pari tonnia. Tuo tulisi kuitenkin sellaiseen satunnaiseen harrastekäyttöön, eli ajoa tulisi muutaman kerran kesässä. Rekisteriin pyörää ei tarvitse saada kun en sillä yleisillä teillä tulisi juurikaan ajamaan.

Mitä siis suosittelisitte? 125cc vai 250cc? Vai vielä isompi? 2-tahti vai nelitahti? Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?

Tähän mennessä on suositeltu, etten hankkisi crossipyörää koska niissä huoltovälit ovat tiheät ja käytetyt ovat usein loppuun kulutettuja. Nelitahtiset 350cc vehkeet sen sijaan ovat kuulemma kestäviä ja siksi voisi olla tälläiseen käyttöön järkevämpi vaihtoehto. Suositeltu on ainakin Suzuki DR 350cc mallia.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:15   #2 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2003
Viestejä: 4356
Itse olen tykästynyt 250cc vm.02 2-tahtiseen Honda CR:ään. Sillä on tullut päristeltyä jonkin verran. Vääntöä löytyy aivan tajuttomasti ja keula nousee suuremmillakin vaihteilla :) Jos et ole ennemmin ajanut kuin mopolla, niin tuollainen 80cc 2-tahtinen crossikin on aikamoinen tykki.. Ja ne äänet mitä toi 80cc päästää on musiikkia korville, kone kun ottaa kierroksia aikamoisesti :P
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:15   #3 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 57
KTM


___________________________________
'' ...minä en pidä siitä, että rajojaan rikkovia miehiä arvostellaan ja nimitellään... he ovat yhteiskunnan... ''
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:22   #4 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2002
Viestejä: 303
KTM 250 EXC on varma valinta.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:32   #5 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2002
Viestejä: 788
Vähän perusteluita niihin vastauksiin jos sais...

ADMIN: On tullut aiemmin ajeltua tosiaan vain mopoa mettällä, mutta 350cc 2-tahti customia on tullu ajettua maantiellä. Meinaatko tosiaan, että tuollainen 80cc riittäisi aikuiselle miehelle mettäpäristelyyn? Ja mites huoltovälit on tommosissa?

Ja mitenkäs tuo tosiaan on, onko KAIKKI 2-tahti 125cc vehkeet sellaisia, että niitä pitää huoltaa jatkuvasti? Selailin tuossa nettimotoa, monissa ilmoituksissa on että "männällä ajettu vain 5h"..eli mitataanko moottorin kestävyys todellakin tunneissa? =O. Ja jos noi 350cc nelitahdit esim juuri tuo Suzuki DR voi sitten taas kestää "isältä pojalle", miten tekniikka voi olla niin erilaista eri pyörien välillä..?
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:38   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/1999
Viestejä: 554
Ensipyöräksi suoraan 250cc -->...Otat vaan rauhallisesti.

250cc 2-tahti vaan kehiin.Honda cr:lle annan suosituksen vaikka en ikinä sellaista ole omistanutkaan.

"monissa ilmoituksissa on että "männällä ajettu vain 5h"..

125 ja 250 2t yleensä vahdetaan mäntä ~35-50 tunnin jälkeen harrasteajossa.


___________________________________
Q6600 : Abit ip35 Pro : 8800Gtx : 4gt Rhino 800MHz : Antec 430w : 24"BenQ--
83.145.201.93:30118 // 83.145.248.1:30141
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:45   #7 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 12/2004
Viestejä: 546
kyllä harrasteajossa voi olla vaihtamatta mäntää pidemmälätkin ajalta. Ei se ole mikään nyrkkisääntö. 250cc voisi olla suoraan hyvä, kun hissukseen aloittelee, vääntöä löytyy joka tekee ajamisesta miellyttävämpää, voi meinaan ajaa hiljaakin :D 125cc joudut antamaan tuppea koko ajan koska se ei väännä mihinkään.


___________________________________
Bannia jo vuodesta 2004
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:45   #8 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2008
Viestejä: 0
vähäc muutaki ku mutua

Ajopaikoista tuliki ihan hyvin tietoa mutta sitte vielä vähän kuskin kokoa pitäisi tietää.

Jos vähäsenkää köykäsempi niin tuommonen 2-tahtinen 125-250cc vois olla ihan sopeva.
Kyllä niitä saa vähäsen vanhempiakin ihan kohtuu hyväkuntoisia mutta ehdottomasti kauppoja mukaan
tekemään joku joka on hommaan perehtynyt vähäsen enemmänkin kuin pv:n sarvissa.

Isomman ruhon alle suosittelisin sitten jo ehkä mielellään 2-tahti 250cc, ei sillä että 125cc nyt
ihan mahdoton olisi mutta kyllä siinä isolla miehellä loppuu vääntö kesken aika pahasti jos
vähääkään kovempaa kyytiä antaa. 2-tahti crosseissa sitten taas merkillä ei oikeassa elämässä
ole niin suurta merkitystä, eli merkkiuskollisten hullujen höpinöitä ei kannata ottaa aina niin
vakavasti :)

Nelareista sitten taas ehkä mieluummin jotain 250-400cc ja vähäsen uudenpaa. 2000-luvun 250cc
nelari Yamaha vois olla ihan hyvä vaihtoehto jos vähääkään enempää meinaa sijoittaa. Nuo uudet
CRF, YZF, WR jne 450 kuutioiset on sitte ihan turhan rajuja pelejä pikku pärräilyyn.
Pikkutohtori eli tuo jo suositeltu DR 350 voisi olla kyllä ihan hyvä vaihtoehto. Ehkäpä vähäsen
laiskanpuoleinen mutta harrastelijan päristelyihin varmasti riittävä.

Huoltoväleistä sen verran että se ilmoitettu huolto-ohjelma on usein melko raskaaseen ajoon.
Esimerkiksi omaan 4-tahtiseen Yamaha WR 426 mopottimeen pitäisi olla jatkuvasti vaihtamassa öljyjä
ja säätelemässä venttiilejä huolto-ohjelman mukaan, mutta omistajien puheiden mukaan kerran kaudessa
öljyjen vaihto piisaa ja silloin tällöin venttiilien säätö.

Omassa tiedossa ja kokemuksia on muutaman merkin vehkeiden heikkouksia että jos vähäsen osaat vaihtoehtoja
antaa niin voin vaikka parit vinkit antaa. Täällä jo kovasti on KTM:mää suositeltu mutta ainakin nelitahtisia
KTM:miä suosittelisin välttelemään. Ajo-ominaisuuksia ja moottoria minäkin kovasti kehun mutta luotettavuus-
puolella vakavia onkelmia.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:45   #9 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2004
Viestejä: 447
Ei kaikkia 2-tahtivärkkejäkään tarvitse noin paljoa huoltaa, mutta kuitenkin niissä on enemmän hommaa kuin nelitahdeissa.
Itse ajan Dr 350:lla ja kyllähän sekin on ihan kiva värkki. Ja helpolla pääsee kun ei käytännössä tarvitse huoltaa lainkaan. :)
Dr:stä lisää infoa: http://www.finnbike.com/matkaendurot/dr350/dr350.htm

Ihan pelkkään metsäpäristelyyn en ehkä kuitenkaan hommaisi tämmöistä, koska esim. nuo ehdotetut 2-tahtiset ovat kuitenkin aikalailla kevyempiä. Mutta jos tielläkin meinaat ajaa niin tämmöisellä 350cc nelitahdilla niitäkin pääsee oikein kivuttomasti (kyllä sillä metässäkin pääsee).


___________________________________
http://www.tuxgames.com/
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:51   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2001
Viestejä: 349
Niissä kakstahtisissa se huolto on koneen puolesta pikkasen helpompaa vaikka ei se nelareissakaan mitään rakettitiedettä ole.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:53   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2008
Viestejä: 0
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja madaxel
ADMIN: Ja mitenkäs tuo tosiaan on, onko KAIKKI 2-tahti 125cc vehkeet sellaisia, että niitä pitää huoltaa jatkuvasti? Selailin tuossa nettimotoa, monissa ilmoituksissa on että "männällä ajettu vain 5h"..eli mitataanko moottorin kestävyys todellakin tunneissa? =O. Ja jos noi 350cc nelitahdit esim juuri tuo Suzuki DR voi sitten taas kestää "isältä pojalle", miten tekniikka voi olla niin erilaista eri pyörien välillä..?
No itse ajoin 125cc Kawasakilla noin 8 vuotta ja tunteja tuli melko mahdoton määrä. Vuosimalli tais olla -91 ja ostaessa jo muutaman vuoden vanha. Parin vuoden ajon jälkeen rupesi tuntumaan melkoista tehon puutetta, noh maahantuojalta halvalla uusi sylinteri (niin halvalla että putkittaminen turhaa) ja uusi mäntä. Varmaan 5-6 vuotta tuli ajettua sillä männällä ja sitten otti vähäsen lämpöä ku syyläri hyhmässä talvella. Pelkällä männän vaihdolla selvis ja ajoin ongelmitta siihen asti kunnes möin eteen päin. Ajo rupesi olemaan viimeisellä muutamalla vuodella kohtuullisen rajua ja tunteja kerääntyi PALJON, mutta mitään vikaa itse moottorissa ei ikinä ollut.
Jotku vaihtelee niitä mäntiä kellon mukaan mutta kyllä minä ainakin käytän ihan järkeä siinä touhussa...

Ja pikkutohtoria on matalahkotehoisena nelarina melko huono verrata johonkin 2-tahtiseen josta jo 125 kuutioisena otetaan enemmän tehoa kuin DR:stä...

  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:55   #12 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2002
Viestejä: 397
Mä suosittelisin Honda crf 250cc nelaria. Sillä on helppo opetella ajamaan ja voimaa varmasti on riittävästi.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 11:58   #13 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2002
Viestejä: 788
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja paskahalaari
Ajopaikoista tuliki ihan hyvin tietoa mutta sitte vielä vähän kuskin kokoa pitäisi tietää.
Ihan normaalikokoinen olen, 187cm/84kg.

Kuulemma 250cc 2-tahti on jo sen verran tehokas että sillä tappaa itsensä. Tehot siis varmasti riittäisi 125cc 2-tahti vehkeessäkin ja varsinkin niiden halvempi hinta houkuttelisi. Mutta tosiaan, jos niitä pitää huoltaa huomattavan usein verrattuna tommoseen "pikkutohtoriin", niin valinta kallistuisi sinne päin.

Mitenkäs noi nelitahtiset 125cc vehkeet, oisko niistä mihinkään? Painotan edelleen, etten ole mitään monttupyörää hakemassa jolla hypätään mäen nyppylältä 20 metriä ilmaan.

Hinta on nyt tässä aika ratkaiseva, ajattelin hintakatoksi sellaista 2500 euroa (käytetystä tietenkin). Ja mieluiten halvemmalla.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 12:03   #14 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2001
Viestejä: 261
KTM 400 LC4. Omassa käytössäni oli kyllä kaikenpuolin luotettava/toimiva vehjes. Ja oli muuten kovalla käytöllä!


___________________________________
Mikä on mailman yleisin virus?..
Aivan:Windows :))
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 12:42   #15 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 393
ei tästä ole kauaakaan kun itse 105kg painossani ihmettelin miten nuoruuden leikkikalu kawan 80cc kx jaksaa nykiä mukavasti vielä isoimmallakin vaihteella. Noissa tosiaan on se huono että se ~25hv mitä noissa about on, tulee vasta ihan maksimikierroksilla eli siellä 12000-14000rpm kohilla. Sitä ennen ei tapahdu mitään. Eli kaasu on aikalailla on/off. Mäntiä on syytä mun kokemuksen mukaan vaihdella noissa 80cc koneissa 15-20h välein. Isommissa pyörissä huoltamisesta ei niin suurta stressiä tartte ottaa mutta sanosin että 250c rupee olemaan vaarallinen peli ja vaatii kuntoa jos ei ole paljoakaan ajanut. Eikä kyykkypyörä kokemuksesta ole apua tässä lajissa...crosseissa teho sellasta repivämpää ja kaikki tapahtuu nopeemmin.

Sit on ajettavuudessa iso ero 2- ja 4-tahtisissa. Nelareilla on helpompi ja letkeempi ajaa kun on vääntöä enemmän, eikä ole niin tärkeetä millä vaihteella mennään. Miinuksena sitten niiden kankeus osaamattomissa käsissä.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 12:55   #16 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2007
Viestejä: 21
osta bemari ! =========D?
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 13:05   #17 (linkki)
tkh
 
Rekisteröitynyt: 09/2002
Viestejä: 278
Itse ostaisin Honda cr 250, joka sattumoisin mulla onkin... KTM:stä (Kevyt Työntää Metsässä) pysy kaukana, jos aivan uutta et ole ostamassa, eivät kestä ja joutuu remppaa tekemään kokoajan. Kokemusta cr:stä, yz:sta ja ikävä kyllä ktm:stä.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 13:10   #18 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2008
Viestejä: 0
Osta 250cc kaksitahti koneella. Halvempi ja helpompi huoltaa. Nelarit on kalliita pelejä jos kone kosahtaa. Noita männän vaihtoja ei niin tarkkaan kannata miettiä, jos tulisi pyörä vain harraste ajeluun. Niillä jotka treenaa ja kisaa tosimielellä on jo niillä ajetuiklla tunneilla merkitystä.

Kaksitahti on muuten kevyempi käsitelläkin ja suosittelen ihan rossipeliä, jos ei rekisteriin kerran tarvitse saada.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 13:13   #19 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2002
Viestejä: 788
Mitäs eroa cross ja enduro mailleilla muuten tarkalleen edes on, muutakuin että crossissa ei ole ajovaloa?
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 13:24   #20 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2008
Viestejä: 0
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja madaxel
Mitäs eroa cross ja enduro mailleilla muuten tarkalleen edes on, muutakuin että crossissa ei ole ajovaloa?
Paino ainakin. Vakiopelin jousitukset enskassa jäykemmät ja hinta ;).
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 13:43   #21 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2002
Viestejä: 923
Eikös se jotakuinkin niin mene että 125cc 2-tahti on tehoiltaan suurinpiirtein sama kuin 250cc 4-tahti. Tuo 4-tahtinen vain huomattavasti helpompi ajaa laajemman tehon ansiosta. En ole ikinä 250cc 2-tahtia ajanut mutta 650cc ktm:n enduro/supermotossa ei sitä tehoa niinpaljoa ole että heti tulisi noutaja. Mukava vaan ajella (mikäli hampaat ei tipu tärinästä) kun ei välttämättä tartte pitää sillä 11000 - 12000 rpm tehoalueella.


___________________________________
"Nyt lopetat, tai keitän kahvia enkä juo sitä" -S.H.O
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 13:56   #22 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2001
Viestejä: 349
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuttunen
Vakiopelin jousitukset enskassa jäykemmät
No eks se nyt oo just toisin päin...

  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 14:08   #23 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2008
Viestejä: 0
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja madaxel
Mitäs eroa cross ja enduro mailleilla muuten tarkalleen edes on, muutakuin että crossissa ei ole ajovaloa?
Jos puhutaan vaikka tämän vuosituhannen vehkeistä niin esimerkiksi 4-tahtisissa Yamahoissa crossi ja enduro-mallin välillä on eroja ainaki vaihteiston välityksis, ja jousitukses sekä tietysti sähköpuolella. Kunnon crossiin en ainakaa voi enduromallia suositella. Mutta yleisräppäilyyn sopii varmasti kummatki. Valot irtoaa muutamalla satasella crossiinki ku ostaa virtapään valoilla ja itse valot.

Jos pikku DR alkaa tuntumaan liian painavalta/laiskalta vaihtoehdolta niin varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto olis 4-T 250 Yamaha

Niin ja jos osaa ameriikkaa niin tässä olis loistava 4-tahti foorumi joissa mallikohtaisia viestiketjuja mitä suosittelen kahlaamaan läpi jos jotaki nuosta on haaveilemas
http://www.thumpertalk.com/
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 14:14   #24 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2004
Viestejä: 171
Mites olis kunnon maasto(polku)pyörä? :) Kunto kasvaa, luonto ei tuhoudu, eikä metsäneläimet pelästy sitä helvetinmoista pörinää.
  Vastaa lainaten
Vanha 13.02.08, 14:15   #25 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2003
Viestejä: 2279
Jooh eli 80cc voit unohtaa heti. 125cc crossiin vois olla hyvä jos ei ole aikasempaa ajokokemusta paljoa. Huoltoväli lyhyt.

250cc 2-tahti on turhan tehokas mutta pysyy kyllä lapasessa jos on järkeä päässä. Huoltoväli paljon pidempi.

Jos harkitset 4-tahtia niin onhan se mukavampi ja helpompi ajaa, mutta 250cc huoltoväli on melko lyhyt, huolto kallista ja jälleenmyyntiarvo surkea. Ja 450cc on sulle tod.näk liian iso. Lisäksi 2000-luvun alun 4-tahtiset on melko pommeja.

Itsellä on 360cc 2-tahti KTM ja täytyy sanoa että on kyllä liian tehokas peli varsinkin 5-vaihteisena vaikka ajokokemusta on muistaakseni 10-vuotiaasta. Joka vaihteella kiihtyy niin vitusti ja välitykset on aika pitkät. Mutta ei ainakaan lopu tehot kesken.
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 01:46.