Vanha 03.11.06, 09:36   #76 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 7485
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Willer
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ezzy
Lainaus:
Kuten manz asian ilmaisi
Lohkolämmittimiä ei myöskään kannata pikkupakkasilla ajattaa 24/7h, koska ne hajoaa.
Eipä niitä kannata missään pakkasissa pitää 24/7 päällä...
Urbaanilegenda tuo yllä oleva väite.

Tuo harhakuvitelmahan on muropakettien aikaisemmissa threadeissa todistettu harhaluuloksi. Lohkolämmitin tai auto ei kärsi 24/7 lämmittämisestä. En muista enää linkkejä enkä tarkkaa syytä, mutta sellainen mielikuva on, että lohko lämmittää öljyt vain tiettyyn lämpötilaan asti ja se on paljon paljon vähemmän, kuin lämmöt ajattaessa autoa.

Joku valopää keksi, että moottorin tiivisteet kärsivät lohkon kuumentamisesta lohkolämmittäjää käytettäessä. Olen täysin noob mitä tulee autojen tekniikkaan, mutta sama vastaus siihen, jos tiivisteet ei kestä lohkolämmitintä, niin miten ne kestävät ajossa monikertaista kuumuutta?
En ole moisesta kuullut, että tiivisteet kuihtuis, mutta moni on varoitellut, että öljyt saattaa haihtua/kuivua nopeemmin, jos tuota tosiaan 24/7 pitää päällä, mutta se kait on pieni ongelma sen rinnalla, että auto olisi kylmä käynnistettäessä.
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 09:44   #77 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 125
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NopeeHopee
Kolmas aamu putkeen kun tulen 0700 autolle ja raappaan ikkunat puhtaaks ja isken emännän uskollisen tojotan tulille kylmiltään :P
En vaan osaa.
Kyllä se tolppa virtaa antaa kun pyöritän kiekkoa ja se naksahtaa. Mutta ajastamiseen ei tästä miehestä ole.

Kyseessä on muistaakseni Siemenssin rasia.
Noin kello yhdessä on kiekon ylpuolella kiinteä nuoli joka ei liiku.
Kiekossa on keskellä pikkunuppi, jota oikealle pyörittämällä kellon numerot pyörii oikealle. Sitten ulkokehällä on kaksi nuolta, niiden väli on 2 tuntia. Sitä ulkokehää pyöritetään oikealle.
Eikös se kellokiekko kulje vasemmalle? Luulin eilen että tajusin jo systeemin, ja aamulla pääsen lämmään autoon. Paskat. Ne ulkokehän kaksi nuolta oli kyllä mielestäni kulkenut kiinteän nuolen ohi, mutta eipä lämmennyt. Tai sitten se kiekko pyörii eri suuntaan.
Sekava viesti. Antakaa mulle koulutus tollaseeen laitteeseen :)
En tiiä onko kukaan vielä sanonut. (ei jaksanut koko triidiä lukea)

Avaan sen etupaneelin siitä ja nyppäät sen sinimustan nippelin siitä poies ja laitat paneelin takasin ja valmis. Nyt herran tolppa lämmittää 22h/vuorokaudessa ja on sit välillä 2 tuntia pois päältä. :P Ei tartte säätää sen kellon kans enää.

Edit: oho olipas se vanha viesti johon vastasin :D noh menköön nyt.


___________________________________
Kasvaa se mies räkänokistakin, vaan ei murottajista. ------- Aliquando insanire iucundrum est.
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 09:46   #78 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2000
Viestejä: 1510
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NopeeHopee
Nää kaksi viimeistä ""aseta kello oikeaan aikaan"" viestiä kuullostaa muuten järkevimmältä. Aikasemmin koitin vaan järkeillä että säädetään monen tunnin päästä lämmittää. Nuolet on kaikki valkoisia, mutta eiköhän se ratkee kumpi niistä on käynnistys- ja sammutusnuoli, viimeistään siitä että kattoo miten se pyörii. Kiitos.
Maanantaina tulee uusi p*erkel ""#¤# viesti taas ja kerron kuinka kävin aamuviideltä laittamassa lämmityksen manuaalisesti päälle :)

[Edited by: NopeeHopee on 20.1.2006 8:08]
Samanlainen siimenssin tolppa seisoo tossa pihalla ja se toimii siten, että sisempi kiekko osoittaa kellonaikaa, ja ulommalla valitaan lämmitysajankohta. Kattot kellosta ajan ja pyörität sitä sisempää kunnes musta nuoli osoittaa kellonaikaa. Sitten pyörität vain ulompaa kiekkoa niin kauan, että haluttu aikaikkuna saadaan valituksi. Sun tapauksessa siis pyörität sitä silleen, että vihreä nuoli(lämmitys alkaa) on kello viiden kohdalla, ja punainen asettuu näin ollen siihen seitsämän kohdalle, koska kyseisellä ajastimella saa laitettua lämmityksen kahdeksi tunniksi kerralla.

Jos olisit vaan viittiny, niin asian toteamiseen ei kovin kummoista koetta tarvinne :)




___________________________________
what is delicious
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 09:50   #79 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 7485
[ot]
Kattooko täällä kukaan, että koska viesti on kirjoitettu ennenkuin replyätte siihen
=)
[/OT)
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 09:52   #80 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2006
Viestejä: 3779
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Willer
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SpoASU2
Eikös lohkolämmittimellä ole jotain vaikutusta jäähdytysnesteeseen jos sitä pitäisi päällä ympärivuorokauden? Isä joskus voohottanu moisesta! Eikö pidä paikkaansa?
Tuo ei pidä paikkaansa myöskään. Voit sanoa isälle, että jäähdytysneste ei ala kiehumaan, vaikka 24/7 olisi lohkolämmitin päällä.

Ei tuo jäähdytysnesteen kiehuminen kovin yleistä ole, vaikka autolla ajaisit ja silloin lämmöt on vähän eri luokkaa kun lohkoa käytettäessä. Yrittäkää ihmiset ymmärtää, ettei se lohkolämppäri kykene tietyn pisteen yli lämmittämään. Siinä lisäkäyttöaika ei tee mitään eroa. Parissa tunnissa saavuttaa viimeistään maksimilämpönsä ja siitä se ei kuumene enempää, vaikka tuomiopäivään asti käyttäisi yhtäjaksoisesti
Ei se mistään kiehumisesta puhunutkaan, vaan että ylilämmittäminen vaikuttaa siihen itse jäähdytysnesteeseen jotenkin!? Huonontas sen litkun lämmönjohtokykyä tms.?


___________________________________
2600+XP @3200+|Abit NF7 v2.0|1Gt@185MHz|9800XL @gpu395/mem365|Ping Pong 300W|440gt HDD|DELL 19" CRT|Microsoft Laser mouse 6000|Logitech UltraX|Battlefield 2 a.k.a [TT]Warrior
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 09:54   #81 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2000
Viestejä: 1510
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewi
[ot]
Kattooko täällä kukaan, että koska viesti on kirjoitettu ennenkuin replyätte siihen
=)
[/OT)
Mitäs nostelevat vuoden vanhoja threadeja.




___________________________________
what is delicious
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 09:56   #82 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 609
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewi
että öljyt saattaa haihtua/kuivua nopeemmin, jos tuota tosiaan 24/7 pitää päällä, mutta se kait on pieni ongelma sen rinnalla, että auto olisi kylmä käynnistettäessä.
Myöskään öljy ei haihdu mihinkään....kuivuu? Mihin se öljy kuivuisi? Mieti vähän...Ei se lohko lämmitä öljyjä mihinkään "tuhansiin" asteisiin. Öljyt lämpiää sen verran, että auton saa paremmin käyntiin, ei ne "kiehu".

Eri asia sitten, jos auto laskee öljyjä muutenkin, mutta se ei ole lohkolämppärin vika.




___________________________________
*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:02   #83 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 609
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SpoASU2
Ei se mistään kiehumisesta puhunutkaan, vaan että ylilämmittäminen vaikuttaa siihen itse jäähdytysnesteeseen jotenkin!? Huonontas sen litkun lämmönjohtokykyä tms.?
Voi itku. Ei ne jäähdytysnesteetkään siellä kiehu. Miksi ne menisivät "pilalle" lohkolämmityksestä, kun ajossakin ne jäähdytysnesteet kestävät monta kertaa kuumempia olosuhteita vuosia?

Ihmisillä on edelleen se kumma kuvitelma, että lohkolämmitin kuumentaisi nesteet ja lohkon "hehkuvan punaiseksi"...

EDIT: En löytänyt sitä vanhaa threadia, missä asia oli paremmin perusteltu, kuin meikäläisen muistikuvat, mutta tällaisen löysin:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin...ad.php?t=41191

EDIT2: "Eikä myöskään:

Öljyt kiehu liian pitkästä lämmityksestä
Lohkosta kuivu öljyt
Jäähdytyn neste kiehu
Vastus pala"




___________________________________
*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:07   #84 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 125
[Offtopic]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja The Great Milenko
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewi
[ot]
Kattooko täällä kukaan, että koska viesti on kirjoitettu ennenkuin replyätte siihen
=)
[/OT)
Mitäs nostelevat vuoden vanhoja threadeja.

Ensin porukka valittaa kun joku ei käytä hakua ja sitten kun joku käyttää niin taas valitetaan. :D
[/Offtopic]


___________________________________
Kasvaa se mies räkänokistakin, vaan ei murottajista. ------- Aliquando insanire iucundrum est.
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:14   #85 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2002
Viestejä: 666
Se lohkolämmittimen vastus kylläkin keittää nesteitä mutta hyvin paikallisesti vastuksen vierestä, monissa autoissa kuulee tarkkaan kuunnellen hiljaisen porinan/pihinän muutaman sekunnin päästä lämpärin virran kytkemisestä.

Jaa että ei keitä? Eipä sit kai, mut mietitäänpä silti: Vastuselementti on alle pikkusormen paksuinen, n.20cm pitkä ja käännetty sykkyrälle melko pienelle alalle(osin vielä lämmittimen runkona toimivan metallin sisään). Saadaanko sillä pinta-alalla siirrettyä joku 600-700W teho veteen ilman lämpotilan nousua paikallisesti yli 100 asteen?


___________________________________
*KLIK*
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:29   #86 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 609
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Myrkky
Se lohkolämmittimen vastus kylläkin keittää nesteitä mutta hyvin paikallisesti vastuksen vierestä, monissa autoissa kuulee tarkkaan kuunnellen hiljaisen porinan/pihinän muutaman sekunnin päästä lämpärin virran kytkemisestä.

Jaa että ei keitä? Eipä sit kai, mut mietitäänpä silti: Vastuselementti on alle pikkusormen paksuinen, n.20cm pitkä ja käännetty sykkyrälle melko pienelle alalle(osin vielä lämmittimen runkona toimivan metallin sisään). Saadaanko sillä pinta-alalla siirrettyä joku 600-700W teho veteen ilman lämpotilan nousua paikallisesti yli 100 asteen?
Ehkä olet oikeassa siinä, että vastuksen vierestä porisee. Nykyinen lämppärini ei pidä sellaista ääntä, mutta muistelen jonkin vanhan kärryn "porisseen" lohkolämmityksen päällä ollessa.

Mutta homman ideahan on käsittääkseni se, että lämpö siirtyy siitä vastuksesta eteenpäin --> ympärillä oleviin nesteeseen --> lohkon runkoon jne. Kun tietty lämpötila saavutetaan, niin lohkon vastus ei pysty lämpöä nostamaan. Ei tehot yksinkertaisesti riitä. Mutta vaaditaan joku minua fiksumpi laskemaan tuo.

Edelleenkään ei saavuteta sellaista lämpöä, mitä saavutetaan moottorin käydessä. Aika harvoin sitä jäähdytysnestettä joutuu lisäilemään, jos mitään vuotoa ei tapahdu. Ei se sieltä järjestelmästä paljoakaan "haihdu" tai mutuilen tässä vähän, mutta käytännössä tämä haihtuminen on moottorin käynnin aika todella vähäistä / hidasta --> Lohkolämmittimellä niitä nesteitä voit yrittää haihduttaa vaikka tuomiopäivään asti.





___________________________________
*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:44   #87 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2000
Viestejä: 223
Lataako lohkolämppäri myös akkua? Tästä on parin kaverin kanssa ollut keskustelua. Itse väitän että ei.


___________________________________
Kun kaikki muu pettää, avaa manuaali
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:46   #88 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 609
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HardWarez
Lataako lohkolämppäri myös akkua? Tästä on parin kaverin kanssa ollut keskustelua. Itse väitän että ei.
Ovat eri järjestelmässä. Ei mitään "yhteistä". Eli ei lataa akkua.




___________________________________
*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:48   #89 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2001
Viestejä: 3066
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Willer
...Ei tehot yksinkertaisesti riitä. Mutta vaaditaan joku minua fiksumpi laskemaan tuo... ...Lohkolämmittimellä niitä nesteitä voit yrittää haihduttaa vaikka tuomiopäivään asti.
En tiedä laskuista tjms, mutta itse jouduin talvisin lisäilemään vettä (noin loraus 2 kertaa talvessa) vanhaan autooni, kun pidin sitä aika ahkerasti lämmityksessä. Tolpat olivat ihmeellisiä, olivat puoli tuntia päällä ja sit taas puoli tuntia pois. Itse ei saanut säädettyä mitään.

En tiedä sitten, että oliko jossain vuotoa tai jotain. Kesäisin ei tarvinnut lisätä vettä.




___________________________________
| TunTuri - purojen raikkautta |
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:52   #90 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 7485
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Z
[Offtopic]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja The Great Milenko
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewi
[ot]
Kattooko täällä kukaan, että koska viesti on kirjoitettu ennenkuin replyätte siihen
=)
[/OT)
Mitäs nostelevat vuoden vanhoja threadeja.

Ensin porukka valittaa kun joku ei käytä hakua ja sitten kun joku käyttää niin taas valitetaan. :D
[/Offtopic]
Ei nostossa mitään vikaa ole, mutta se, että replyää ketjun aloittajan viestiin on hieman huvittavaa. Ehkäpä kannattaa tarkistaa mitä se nostaja on oikein kommentoinut kun on halunnut nostaa jotain suosta.
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 10:55   #91 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 609
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TunTuri
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Willer
...Ei tehot yksinkertaisesti riitä. Mutta vaaditaan joku minua fiksumpi laskemaan tuo... ...Lohkolämmittimellä niitä nesteitä voit yrittää haihduttaa vaikka tuomiopäivään asti.
En tiedä laskuista tjms, mutta itse jouduin talvisin lisäilemään vettä (noin loraus 2 kertaa talvessa) vanhaan autooni, kun pidin sitä aika ahkerasti lämmityksessä. Tolpat olivat ihmeellisiä, olivat puoli tuntia päällä ja sit taas puoli tuntia pois. Itse ei saanut säädettyä mitään.

En tiedä sitten, että oliko jossain vuotoa tai jotain. Kesäisin ei tarvinnut lisätä vettä.

Jep, jouduin minäkin vanhaan ropposeeni lisäämään nesteitä, mutta talvella tiivisteet tuppaavat vähän kovettumaan ja näin saattaa vuotaa enemmän. Tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voi johtua n+1 syystä.

Saab-klubi ry:n forumilta
Lainaus:
ei ole haittaa vaikka auto olisi lämmityksessä koko yön - vastuksen kuluminen ja glykolin haihtuminen on marginaalista.



___________________________________
*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:01   #92 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2000
Viestejä: 1510
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewi
Ei nostossa mitään vikaa ole, mutta se, että replyää ketjun aloittajan viestiin on hieman huvittavaa. Ehkäpä kannattaa tarkistaa mitä se nostaja on oikein kommentoinut kun on halunnut nostaa jotain suosta.
Elikä sun logiikallas on joku aikaraja minkä puitteissa toisen postaukseen saa vastata? Näin ollen mikähän tämä aikaraja mahtaa olla?




___________________________________
what is delicious
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:07   #93 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 142
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Willer
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HardWarez
Lataako lohkolämppäri myös akkua? Tästä on parin kaverin kanssa ollut keskustelua. Itse väitän että ei.
Ovat eri järjestelmässä. Ei mitään "yhteistä". Eli ei lataa akkua.

Kyllä tämmöisiäkin on olemassa, ei tosin kovin yleisiä käsittääkseni...
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:09   #94 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 346
Tuohon 24/7 lämmittämiseen sen verran että jos ei auto/nesteet kulu, niin SÄHKÖÄ kuluu niin perkeleesti. Huomaatte sitten kun itse maksatte. Kummasti omakotiasujan tekee mieli siihen muutaman euron ajastimeen sijoittaa.


___________________________________
Ja kaikki on edelleen paskaa paitsi kusi..
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:21   #95 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2003
Viestejä: 2649
Eikös lohkolämmitin lämmitä sitä kampikammiota ja sitä kautta siellä olevaa öljyä? Lämmittääkös jotkut myös jäähdytysnestettä? Ihankuin oisin jostain lukenut/kuullut, että se lämmittäisi sitä 60:een asteeseen. En tiedä miten hyviä ohjeita aloitukseen tuli, mutta perusperiaatteenahan tolpassa voi pitää sitä, että jos aamulla pitää vaikka 8:lta käynnistää auto ja illalla laitat 22:00 keikosta ajastuksen, niin tuohon käynnistyshetkeen on aikaa tuo 10 tuntia eli kiekkoon se kymmenen tuntia, jolloin 8 tunnin päästä lämmitys alkaa, mikäli lämmitysaika tavalliseen tapaan on tuo 2 tuntia.

Anteeksi kun olin huvittava ja vastasin vanhaan aloitukseen =)

Toi akunlämmitys vois muuten olla hyvä idea kovilla pakkasilla.

___________________________________
Laulajien forum http://www.armleg.com/vokalisti/
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:31   #96 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2002
Viestejä: 2455
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Blackstone
Tuohon 24/7 lämmittämiseen sen verran että jos ei auto/nesteet kulu, niin SÄHKÖÄ kuluu niin perkeleesti. Huomaatte sitten kun itse maksatte. Kummasti omakotiasujan tekee mieli siihen muutaman euron ajastimeen sijoittaa.
Oletus: 750W lämmitin, 24 tuntia vuorokaudessa, 365 vuorokautta -> 6.5MWh per vuosi, oletus 10snt/kWh -> 650? per vuosi.

___________________________________
"Mummona sumuun ja katsotaan mitä tapahtuu."
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:40   #97 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2000
Viestejä: 1503
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Einstein
Oletus: 750W lämmitin, 24 tuntia vuorokaudessa, 365 vuorokautta -> 6.5MWh per vuosi, oletus 10snt/kWh -> 650? per vuosi.
Toisaalta eipä sitä autoa olis mitään hyötyä pitää tolpan nokassa, jos ei sitä edes koskaan käytä ;-)



___________________________________
Idiots try to maintain order - A genius can control chaos.
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:41   #98 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2003
Viestejä: 616






Jahas että näin kävi sitten kun kokeilin miten oma lämpötolppatoimii. Ohjeessa sanottiin, että aseta tuntimäärä koneeseen, jonka ajan päästä lähdet, niin silloin kone aloittaa 2h aikasemmin lämmittämään. Ajattelin, että kokeillaan nyt miten toimii ja laitetaan 0h, että aloittaa lämmittämään nyt ja katsotaan toimiiko.

PAM!

Savua tuli myös vähän. Nyt on tolppa mustana ja johto kyrventyneenä. Tosin lohkolämmitin ei ollut vielä edes päällä, joten ei se siitä voinut kosahtaa.

MIKÄ MENI VIKAAN?!


___________________________________
Oh, so they have internet on computers now!
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:44   #99 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 609
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Su-cc-ess

MIKÄ MENI VIKAAN?!
Veikkaan, että kosteuden takia veti oikkarit. Sulakkeen tilalla rautanaula?



___________________________________
*** Älä tee niin kuin minä teen. Tee niin kuin minä sanon! ***
  Vastaa lainaten
Vanha 03.11.06, 11:47   #100 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2004
Viestejä: 32
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Su-cc-ess
Jahas että näin kävi sitten kun kokeilin miten oma lämpötolppatoimii. Ohjeessa sanottiin, että aseta tuntimäärä koneeseen, jonka ajan päästä lähdet, niin silloin kone aloittaa 2h aikasemmin lämmittämään. Ajattelin, että kokeillaan nyt miten toimii ja laitetaan 0h, että aloittaa lämmittämään nyt ja katsotaan toimiiko.

PAM!

Savua tuli myös vähän. Nyt on tolppa mustana ja johto kyrventyneenä.

MIKÄ MENI VIKAAN?!
Tolppa yritti aikahyppyä 2 tuntia taaksepäin.


___________________________________
Yllekirjoitus
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 17:07.