Vanha 22.03.09, 20:16   #1 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2007
Viestejä: 613
Kolmivaihemoottorin kytkentä

Iltaa kaikille murolaisille

Kysymykseni on seuraava:

Kuinka kytkeä Strömbergin kolmivaihemoottorin johdot (6kpl) takaisin kiinni posliinikantaan kun joku on kaikki johdot siitä irrotellut ? Kaikki johdot ovat keltaisia joten väreistä ei pysty mitään päättelemään.

Kuvia saan otettua tarvittaessa.


___________________________________
*Huom. Saattaa sisältää pähkinää ja ripauksen sarkasmia*

E7300 @ 3.8ghz, Zotac GTX280, P5Q Pro, 4gb Dominator 1066mhz, +2.0Tb
  Vastaa lainaten
Vanha 22.03.09, 21:20   #2 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 355
Eli siis käämienpäät?
Mittaat ensin parin josta teet käämin jonka alkupää on U1 ja loppupää U2, tosin se on lie vaan arvattva kumpi on alku ja loppupää, samoin ne 2muuta paria, sitte vaa kokeilee toimiiko, jossei nii jotku alku/loppupäät on ristissä ja arpajaiset uusiks. Jollai voi olla parei keinoki mutta näin ite tekisin
  Vastaa lainaten
Vanha 22.03.09, 23:32   #3 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 337
Ja varmaan kannattaisi mutenkin kertoa vähän enemmän?

Mihin käyttöön?
Moottorin kilpiarvot?
Näkyykö siellä mitä merkintäjä kantojen lähellä U1, V1, W1, jne?

Ja vielä lopuksi muttei vähäisimpänä, olikos sitä oikeestaan oikeus tehdäkkään kytkentää?
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.09, 10:38   #4 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/1999
Viestejä: 13378
Katso nyt ensin vaikka tuolta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos

Minkä kokoinen moottori (teho)?
Katso myös, mitä moottorin tyyppikilpi sanoo?

Jos tyyppikilvessä on arvoja, niin kolmio kytkentä on merkitty usein joko kolmiolla tai D kirjaimella. Tähti taas Y kirjaimella.

Kokeilut on parasta suorittaa Y kytkennällä, tällöin virrat on pienemmät ja kaikki moottorit pyörivät ok ilman kuormaa tähdellä.
Jos moottori on tehokas, niin se käynnistetään usein tähdellä, mutta käyttö tapahtuu kolmiokytkennällä, koska Y ei anna voimaa ja ankkurin häkkikäämi ei välttämättä kestä tehohäviötä, kun moottorin jättämä on suuri.

___________________________________
!!Don´t read this!! You did it!! Bad Bad!!
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.09, 15:43   #5 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2002
Viestejä: 407
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Griffin
Katso nyt ensin vaikka tuolta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos

Minkä kokoinen moottori (teho)?
Katso myös, mitä moottorin tyyppikilpi sanoo?

Jos tyyppikilvessä on arvoja, niin kolmio kytkentä on merkitty usein joko kolmiolla tai D kirjaimella. Tähti taas Y kirjaimella.

Kokeilut on parasta suorittaa Y kytkennällä, tällöin virrat on pienemmät ja kaikki moottorit pyörivät ok ilman kuormaa tähdellä.
Jos moottori on tehokas, niin se käynnistetään usein tähdellä, mutta käyttö tapahtuu kolmiokytkennällä, koska Y ei anna voimaa ja ankkurin häkkikäämi ei välttämättä kestä tehohäviötä, kun moottorin jättämä on suuri.
tää linkki kytkentöihin oli hyvä. en näin 2005 valmistuneen sähköasentajankaan osaa kytkee noit. :D

  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.09, 15:56   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2007
Viestejä: 852
Onko porukalla lukihäiriö?
Lainaus:
Kuinka kytkeä Strömbergin kolmivaihemoottorin johdot (6kpl) takaisin kiinni posliinikantaan kun joku on kaikki johdot siitä irrotellut ?
Eihän tuossa kysytty kuinka kytkeä verkkoon?
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.09, 19:44   #7 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 337
No kerroppas viisaana mitkä kuusi johtoa siitä muka olisi irti jos kyse ei ole verkkoon liittämiseen tarvittavista johdoista...
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.09, 19:58   #8 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2002
Viestejä: 3137
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SShadow
No kerroppas viisaana mitkä kuusi johtoa siitä muka olisi irti jos kyse ei ole verkkoon liittämiseen tarvittavista johdoista...
viliz ajatteli olla näsäviisas.. ;)


___________________________________
HP DV2007EA
HTPC 4800+, 2gb, 400gb, 9400gt, blu-ray
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.09, 22:27   #9 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2006
Viestejä: 355
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Griffin
Katso nyt ensin vaikka tuolta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos

Minkä kokoinen moottori (teho)?
Katso myös, mitä moottorin tyyppikilpi sanoo?

Jos tyyppikilvessä on arvoja, niin kolmio kytkentä on merkitty usein joko kolmiolla tai D kirjaimella. Tähti taas Y kirjaimella.

Kokeilut on parasta suorittaa Y kytkennällä, tällöin virrat on pienemmät ja kaikki moottorit pyörivät ok ilman kuormaa tähdellä.
Jos moottori on tehokas, niin se käynnistetään usein tähdellä, mutta käyttö tapahtuu kolmiokytkennällä, koska Y ei anna voimaa ja ankkurin häkkikäämi ei välttämättä kestä tehohäviötä, kun moottorin jättämä on suuri.
Tuota, tiiäkkö yhtää miks jotku moottorit pyörii tähdessä ja toiset kolmiossa? Molemmissa kaikki moottorit toimii hetken näennäisesti hyvin. Ihan sama kummmin sen moottorin pitäs olla, jos on väärin nii ajan kans moottori palaa
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.09, 22:42   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/1999
Viestejä: 13378
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karhuroope
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Griffin
Katso nyt ensin vaikka tuolta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos

Minkä kokoinen moottori (teho)?
Katso myös, mitä moottorin tyyppikilpi sanoo?

Jos tyyppikilvessä on arvoja, niin kolmio kytkentä on merkitty usein joko kolmiolla tai D kirjaimella. Tähti taas Y kirjaimella.

Kokeilut on parasta suorittaa Y kytkennällä, tällöin virrat on pienemmät ja kaikki moottorit pyörivät ok ilman kuormaa tähdellä.
Jos moottori on tehokas, niin se käynnistetään usein tähdellä, mutta käyttö tapahtuu kolmiokytkennällä, koska Y ei anna voimaa ja ankkurin häkkikäämi ei välttämättä kestä tehohäviötä, kun moottorin jättämä on suuri.
Tuota, tiiäkkö yhtää miks jotku moottorit pyörii tähdessä ja toiset kolmiossa? Molemmissa kaikki moottorit toimii hetken näennäisesti hyvin. Ihan sama kummmin sen moottorin pitäs olla, jos on väärin nii ajan kans moottori palaa
http://www.itur.es/MIF-0010-S.pdf

Se, missä kytkennässä moottoria tulee käyttää riippuu käytännössä siitä, miten se on tehty.
"kytkentäohjeet" löytyy käytännössä siitä tyyppikilvestä. Jos tyyppikilpi on revitty pois / hajalla, niin kannattaa aloittaa varovasti. Muutenkin jos on joku vetelehtinyt tapaus, niin suojamaakin kannattaa muistaa kytkeä (kuten muutenkin), ettei satu ihan niin isoa vahinkoa.

Nii.. väärinkytkettynä ne kärähtävät, ei yleensä kuitenkaan välittömästi. Jos ei ole tietoa (tyyppikilpeä) ja on joku epämääräinen raato, niin voi olla todellakin mahdotonta sanoa, miksi kärähti.

Moottorin (käämin) jännitehän riippuu kytkennästä.

Jos jotain epämääräisyyksiä on pakko käyttää, niin kannattaa käydä kysäisemässä ja näyttämässä sitä esim jossain käämintäliikkeessä tai joltakulta joka on puuhaillut PALJON erilaisten (sentyyppisten) moottorien kanssa. Moottoreita on aika monenlaisin ominaisuuksin.



___________________________________
!!Don´t read this!! You did it!! Bad Bad!!
  Vastaa lainaten
Vanha 27.03.09, 06:04   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2000
Viestejä: 3475
Voiko tosiaan jotkin moottorit kärähtää jos niitä käyttää kokoajan kolmiossa?


___________________________________
Aika on ihmisen luoma illuusio liikkeestä.
  Vastaa lainaten
Vanha 27.03.09, 06:53   #12 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2007
Viestejä: 852
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pakana
Voiko tosiaan jotkin moottorit kärähtää jos niitä käyttää kokoajan kolmiossa?
Voi jos käämi on suunniteltu 230Voltille. Käämijännite aina määrää käytetäänkö Y vai D-kytkentää.
  Vastaa lainaten
Vanha 27.03.09, 11:51   #13 (linkki)
E.T
 
Rekisteröitynyt: 10/2000
Viestejä: 8680
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Griffin
Jos moottori on tehokas, niin se käynnistetään usein tähdellä...
Eiköhän ne aivan kaikki isot suoraan verkkoon kytketyt kolmiomoottorit käynnistetä tähtikytkennällä että käynnistysvirtapiikki pysyy kurissa ja proput kestävät.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karhuroope
Tuota, tiiäkkö yhtää miks jotku moottorit pyörii tähdessä ja toiset kolmiossa? Molemmissa kaikki moottorit toimii hetken näennäisesti hyvin.
Tähdessä käämijännite on vaiheesta nollaan (230V), kolmiossa se on vaihejännite kerrottuna kolmen neliöjuurella (400V) mikä mahdollistaa suuremman tehon ilman virran (ja kaapelien paksuuden) kasvattamista.

Ja kolmiokytkentään tehty moottori tietenkin kestää tähtikytkentää ongelmitta jos alhaisempi teho vain riittää kuorman pyörittämiseen ilman moottorin rasitusta.
Tähtikytkentään tehty moottori taas käyttäytyy kolmiokytkennässä kuin mikä tahansa komponentti liian korkealla jännitteellä eli toimintasavut karkaavat ennemmin tai myöhemmin.


___________________________________
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
  Vastaa lainaten
Vanha 27.03.09, 12:26   #14 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/1999
Viestejä: 13378
Niin no, ajattelin tuossa, kun pistin tuon "usein" sanan tuohon, että moottoria taajuusmuuntimella käynnistäessä ei tarvita tähtikolmio käynnistystä, eikä muuntimen kanssa saa sähköjä käsittääkseni edes katkoa välillä (muutetaan kytkentä tähti -> kolmio) tai muunnin saattaa kajahtaa induktiopiikin seurauksena.


___________________________________
!!Don´t read this!! You did it!! Bad Bad!!
  Vastaa lainaten
Vanha 28.03.09, 00:21   #15 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2004
Viestejä: 490
Löytyykö ketjun aloittajalta yleismittari? Jos löytyy ja perustiedot sen käytöstä, niin tuosta kuudesta johdosta pitäisi saada kolme käämiä kaivettua. Moottorin tehoa (yksikkö kilowatti/kW) et ilmoittanut, mutta oletetaan ettei kyse ole monen kymmenen kilowatin koneesta kotikäytössä. Tuosta voisi löytyä käämin resistanssiksi vaikka 0,4ohm kun mittaat käämin päistä. Mittaat, kunnes löydät kolme paria johtoja, millä on sama resistanssi. Jos lukemissa on kovin heittoa, niin moottori on voinut ottaa siipeensä. Kilo-ohmeja pitää vähintään myös löytyä kahden eri käämin välistä ja runkoa päin.

Verkkoon kytkemiseksi olisi hyvä, jos koneesta löytyy tyyppikilpi. Alumiininen ja näin vanhassa koneessa todennäköisesti stanssattu kilpi. Näkee mm. mallinumeron, tehon, nimelliskierrokset, cos phi arvon... Jos siinä lukee esim. 220-240V/D 380-415V/Y kyseessä on ns. 400V kone ja kytketään normaalissa sähköverkossa tähteen. Ei sovellu tähti/kolmio-käynnistykseen myöskään normi verkossa. Myös voi löytyä arvot esim. 380-425V/D 660-690V/Y, jolloin kytkentä pitää tehdä kolmioon. Tämä vehje sopii y/d-käynnistykseen.

Jos tämä teksti tai termit tuntuvat kovin oudoilta, tai olet muuten epävarma, niin jätä tekemättä. Verkosta tuleva sähkö on hengen vaarallista ja väärällä kytkennällä voit rikkoa ehjän moottorin. Neuvon kytkennän kyllä loppuun, kunhan kerrot nuo mittauksien tulokset.

Griffin: Itsellä on tullut pari taajuusmuuttajaa vastaan, mitkä ovat hajonneet kun ajosta on kentältä väännetty turvakytkin pois päältä.
  Vastaa lainaten
Vanha 28.03.09, 13:35   #16 (linkki)
7
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 4593
Käämien napaisuuden niiden päiden löytämisen jälkeen saattaisi löytää analogisella yleismittarilla ja voimaakkaalla magneettilla. Kun mittari näyttää magneetilla pyyhkäistäessä kaikille samaan suuntaan jännitepiikkiä niin ne ovat samoin päin. Sama idea kuin kaiuttimen napaisuuden testaamisessa 1,5V paristolla. Väärinpäin kytketty käämi aiheuttaa moottorin pyörimisen väärään suuntaan tai jurraamisen.
  Vastaa lainaten
Vanha 29.03.09, 00:45   #17 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2004
Viestejä: 490
Tuli mieleen, että pikku moottori on yleensä erittäin helppo purkaa. Päätyt kiinni neljällä pultilla, niin tarkistaa ihan silmämääräisesti nuo johdotukset. Samalla voi vaihtaa laakerit, jos kyseessä on vanha kone sen enempiä miettimättä. Pieni ulosvetäjä on eduksi tuossa laakerien pois otossa ja akselin kun puhdistaa vesihiomapaperilla ja rasvaa, niin oikean kokoisella putkella tms. saa nuo lyötyä hyvin paikalle. Välttämättä tarvitse lämmittää. Usein nuo päätyt on kuusikoloruuveilla tai läpivartailla ja mutterilla.

E: Rupesin miettimään, että näkeekö noita johdotuksia kun purkaa tuon. Ei muista enää, mutta voi sitä kokeilla.
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 11:07.