Vanha 04.11.05, 01:38   #1 (linkki)
7
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 4593
NiMh-akun elvytys?

Onkos mitaan keinoa kokeilla elvyttaa mokomaa kennoa?
Napajano 0,590V eika millaan nouse.
Lampenee kylla hiukan kun lataa.

___________________________________
(@)(@)
Kylla, skandit puuttuvat.
Taidan tilata pizzan ja kokista kotiin...
Need gmail?
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 07:46   #2 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2002
Viestejä: 2455
Vs: NiMh-akun elvytys?

Eikös noiden polariteetti vaihdu helposti jos jänö laskee alle 0.9V:ia? En nyt muista tarkkaan, mutta 0.9V ja se on silee.

Kaupasta saa lisää.

___________________________________
Hulluus vaatii hintansa.
-Tasaraha, kiitos!
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 09:48   #3 (linkki)
7
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 4593
Vs: NiMh-akun elvytys?

Juu kauppa ei ole ongelma. Tassa on paljon putiikkeja josta uuden kennon saa. Ajattelin vain josko olisi joku kikka kuutonen. Kenno on nimittain 5 kennon tehdaspaketista ja muut 4 kennoa olivat 1,38V janoilla viela. Tama yksi on jotenkin heittanyt henkensa. Enka toki ala vain yhta kennoa tassa vaihtamaan.

___________________________________
(@)(@)
Kylla, skandit puuttuvat.
Taidan tilata pizzan ja kokista kotiin...
Need gmail?
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 11:23   #4 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2000
Viestejä: 117
Vs: NiMh-akun elvytys?

Noin alhainen napajännite tarkoittaa aika varmasti kuollutta kennoa, mutta jos jaksat niin koita ladata sitä pienellä vakiovirralla (noin C/10). Katkaise lataus ~1,5 voltissa. Tämän jälkeen pura kenno pienellä virralla noin 0,9 volttiin ja syklaa muutamia kertoja. Akku saattaa herätä, tai sitten ei.

___________________________________
[mark yellow]matlock.webhop.net[/mark] ""Onko nyt hyvä fiivis?""
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 13:05   #5 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2002
Viestejä: 2284
Vs: NiMh-akun elvytys?

Tuo napajännite on kyllä ihan outo lukema jos se ei tuosta nouse eikä laske. Yleensä ne menevät sisäisesti liki oikosulkuun ja napajännite on 0.0v viimeistään seuraavana päivänä.

Noille sisäisesti oikosulussa oleville kennoille auttaa shokkihoito, esim 10mF elko ladataan 30 volttiin ja sillä tujautetaan kennoa. Syntyy vähän kipinöitä...

Riippuu oikeastaan kennon iästä ja lataustavasta onko se mennyt jo vanhuuttaan heikoksi, tuo oikosulkeutuminen johtuu paketin purkamisesta liian alas jolloin heikoimman kennon napajännite muuttuu vääränkätiseksi ja se tykkää kyttyrää.
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 15:36   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2000
Viestejä: 117
Vs: NiMh-akun elvytys?

Lainaus:
Kuten mzzj2 asian ilmaisi

Noille sisäisesti oikosulussa oleville kennoille auttaa shokkihoito, esim 10mF elko ladataan 30 volttiin ja sillä tujautetaan kennoa. Syntyy vähän kipinöitä...
Tuolla tavalla elvytellään Ni-Cd-akkuja, ja homman tarkoitus on kyrväyttää kadmiumin kiteytymät pois. Ni-MH-akkuihin ei näitä kiteytymiä muodostu, joten suuret purskevirrat eivät tee Ni-MH:lle hyvää. Varsinkaan jos akun sisäinen rakenne on vauriotunut -> sisäinen resistanssi on kasvanut.

___________________________________
[mark yellow]matlock.webhop.net[/mark] ""Onko nyt hyvä fiivis?""
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 15:49   #7 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2001
Viestejä: 102
Vs: NiMh-akun elvytys?

Itsehän elvyttelin lyijyhyytelöakkuja mitkä oli ollut pari vuotta tyhjillään silleen että akkulaturista väärinpäin sähköö sisään.
Se kun oli ainut keino että ne edes ottivat yhtään virtaa.. oikeinpäin ei tapahtunut mitään.. sitä kun tein aikani niin sain yhdestä akusta jopa kaikki 6 kennoa pelikuntoon.. toisaalta, en tiedä senkään kunnosta, saattoi ottaa aika paljon turpaansa kun latasin niitä tavallisella akkulaturilla yön yli, kiehui aika mukavasti aamulla. ja lyijyhyytelöakkujahan pitää ladata kohtuullisen pienellä virralla ja jännitekkään ei saa olla mitään 16V.

Mutta en kyl tiedä/usko että onko se hyvä tapa NiMH akuille.

___________________________________
Harva siihen ensimmäiseen sähköiskuun on kuollut... Viimeiseen kylläkin...
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 16:24   #8 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2002
Viestejä: 2284
Vs: NiMh-akun elvytys?

Lainaus:
Kuten Matlock asian ilmaisi
Lainaus:
Kuten mzzj2 asian ilmaisi

Noille sisäisesti oikosulussa oleville kennoille auttaa shokkihoito, esim 10mF elko ladataan 30 volttiin ja sillä tujautetaan kennoa. Syntyy vähän kipinöitä...
Tuolla tavalla elvytellään Ni-Cd-akkuja, ja homman tarkoitus on kyrväyttää kadmiumin kiteytymät pois. Ni-MH-akkuihin ei näitä kiteytymiä muodostu, joten suuret purskevirrat eivät tee Ni-MH:lle hyvää. Varsinkaan jos akun sisäinen rakenne on vauriotunut -> sisäinen resistanssi on kasvanut.
Olen tuota kyllä käyttänyt vaihtelevalla menestyksellä NiMH-akuillekin. Yleensä sen oikosulun saa poistettua ja akku lataantuu normaalisti, itsepurkautumisnopeus on vain ihan terveeseen akkuun verrattuna huomattavasti isompi. Jos sisäinen resistanssi on jo kasvanut kovin suureksi niin se on kyllä jo ehtoopuolen akku...
  Vastaa lainaten
Vanha 04.11.05, 21:52   #9 (linkki)
7
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 4593
Vs: NiMh-akun elvytys?

Kennosto ei kylla ole ollut kaytossa kuin 5 kuukautta jona aikana sita on ladattu ehka 20 kertaa. Se ryppyili jo uutena joten oliskohan tehtaalla laittaneet vahingossa tyhjan kennon siihen jonon jatkoksi. Ei mitaan pakastelu tai keittelyvinkkeja noille sitten ole tiedossa?

___________________________________
(@)(@)
Kylla, skandit puuttuvat.
Taidan tilata pizzan ja kokista kotiin...
Need gmail?
  Vastaa lainaten
Vanha 05.11.05, 02:31   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2005
Viestejä: 12943
Vs: NiMh-akun elvytys?

Jos on toshiban kenno, niin reipas paistaminen näyttää olevan niiden mieleen. Eli reilulla virralla siihen asti, että on näppejä polttavan kuuma, sitten vielä ylläpitää lämpöä pienemmällä virralla, kunnes alkaa säälittämään/kauhistuttamaan liikaa. Tuolla tavoin olen saanut oikoseen tahtovat kennot pysymään jännitteisinä kuukausia. Tosin tämä kikka ei liene vanhoille/muuten paskoille, ylilatauksesta jo kuivuneille kennoille enää tarpeellista kokeilla.

Toki, jos tuo kennosto on ollut suurivirtaisessa käytössä, jolloin heikoin kenno saa väsyttyään kunnolla kipeää, niin elvytykset kannattaa unohtaa suosiolla.

Edittiä: niin näköjään oli jo ollut puhetta tuosta suuren virran tuikkaamisesta hetkeksi. Ainakaan noihin tosihiipan kennoihin se ei auttanut muutamaa minuuttia pidemmälle. Puolen tunnin päästä oli taas oikosessa. Jossain välissä toki ketutuskäyrä nousi ja polttelin niitä sitten poikki 12v 38ah akulla. Eikä edes posahtaneet, paloivat vaan ihan kiltisti kokonaan poikki. Eipähän tarvinnut enää mitata kennon sisäistä jännitettä...

[Edited by: velleri on 5.11.2005 1:46]
  Vastaa lainaten
Vanha 30.03.13, 13:52   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 910
Nostetaas hieman vanhaa keskustelua. Minulla on 5x1000 mAh kennoista kasattuja akkuja, jotka eivät tunnu kestävän. Ovat naurettavan pienellä kuormituksella ja latausvirratkin pienet. Pienehkö vuotovirta jää laitteeseen, joten se taitaa olla syynä akkujen hajoamiseen.

Valitettavasti balansointimahdollisuutta näissä ei ole. Akkuja siis useita kymmeniä, enkä ala vanhoja akkuja purkamaan (ennemmin uudet tilalle). Onkohan näistä kuitenkin mahdollista saada edes jossain määrin toimivia jollain nykyisten "älylatureiden" ohjelmilla?

Kaapissa on ainakin tuo Imax B6. Saakohan sillä ajettua jonkun syklityksen, tai saako sillä automaagisesti purettua ja ladattua akkua niin, että näkisi suurin piirtein akun kunnon (ennen kuin lyö akun laitteeseen ja asiakkaalle)?
  Vastaa lainaten
Vanha 30.03.13, 16:07   #12 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2005
Viestejä: 12943
Jos laite "vuotovirrallaan" pääsee purkamaan kennot nollaan, niin ei ihmekään, ettei kestä. Lisäksi, jos kennot ovat AA-kokoa, niin ovat jotain surkeimpia kiinanpommeja. AAA-kokoisina sama myös. Eli AA:lle 1000mAh tarkoittaa sellaista paperinohueen kuoreen kötösteltyä höyhenenkevyttä kennoa, joita saa mm. aurinkokenno"valaisimien" mukana. 1000mAh AAA:lle tarkoittaa kennoa, jolle on luvattu liikaa. Silloin kenno lienee joku surkein mahdollinen.

Yksi vaihtoehto Nimh-kennojen nopeaan tuhoamiseen on ylilataus. Jo kymmenesosa kapasiteettiin nähden (eli 100mA 1000mAh kennolle) riittää keittämään kennot pikapikaa paskaksi. Ylläpitolataukseen eivät siis sovellu ollenkaan.

Koska kennokoko on tuntematon, niin ei oikein kehtaa LSD-kennojakaan suositella testattavaksi. Niitä kun ei laatuvalmistajilta oikein ole muuna kuin AA-, tai AAA-koossa.

Niin, se piti kysyä, että miten akut vikaantuvat? Pyrkivätkö oikkariin, vai miten ongelmoivat?
  Vastaa lainaten
Vanha 30.03.13, 17:09   #13 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 910
Heh.. Korjataanpa hieman. FDK Twicell HR-AAU -kennoja, olivatkin 1650 mAh (ja siis AA-koossa). Akkuvoiman kasaamat paketit. Ei luulisi heidän tieten tahtoen kuraa työntävän kauniiseen paperiin.

Ylilataus ei ole mahdollinen - kokonaisjännitteen osalta. Latausvirtakin niin pieni, ettei _pitäisi_ aiheuttaa ongelmia balansoimattomassa latauksessa. Laite voi olla käyttämättömänä pitkähköjä aikoja, joten siinä saattaa jännite pudota liian alas.

Ongelma näkyy siinä, että akku "täytyy" liian nopeasti ja purkautuu samoin liian nopeasti. Kapasiteetti romahtaa lyhyessä ajassa (kehnoimmat muutamassa kuukaudessa). Täytyypä tutkia latauselektroniikkaa vielä uudestaan.

Virittelen mittaussysteemin kasaan tuosta Imaxista ja katson paljonko ottavat sisään.
  Vastaa lainaten
Vanha 30.03.13, 17:40   #14 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2005
Viestejä: 12943
Kokonaisjännite? Ei Nimh -kennoja jännitteellä ladata, vaan vakiovirralla. Kennojen ikääntyessä napajännite nousee, jolloin ne latauskytkennän suunnitteluvirheen takia eivät ilmeisesti lataudu koskaan täyteen. Siltähän tuo ainakin kuullostaisi. Jännitettä tulee olla saatavissa ainakin 1,6 volttia per kenno, jos väsyneen paketin haluaa saada ladattua.

Balansoidusta latauksesta nikkelikemian akuille en ole kuullutkaan...

Paljonko pitkään käyttämättä olleen laitteen akun napajännite on? Tulisi olla vähintään voltti per kenno.

Jos latauskytkennässä on edes pienoista järjenpoikasta, kannattaa kokeilla kunnollisilla kennoilla kestävyyttä. Esim. tuosta: Eneloop AA juotoskorvilla - Akkula.fi
  Vastaa lainaten
Vanha 03.04.13, 08:19   #15 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 910
Latauspuolella näyttäisi olevan seuraavaa:
- 7,5 voltissa jännitekatkaisu (joka katkaisee sekä latauksen, että ylläpidon - liekö tämä syynä ongelmaan?)
- 190 mA latausvirta, joka rajoitettu maks 14 tuntiin
- 59 mA trickle

Ainakaan omaan silmään ei latauskytkennässä ole mitään pahaa sanottavaa. En kyllä ole tämän puolen asiantuntijakaan.

Laitoin yhden totaalisesti kyykänneen akun syklittämään Imaxilla. Lataus ja purku tällä hetkellä 200 mA, nostan kohta virtaa. Latauksen katkaisu siis delta-piikin perusteella.

Ensimmäinen kierros 13 mAh sisään, 4 ulos. Toisella 27 sisään, 10 ulos... Nyt kolmas kierros menossa ja näyttää ottavan ainakin sisään ihan oikein virtaa. Saapa nähdä paljonko purkaa, vai onko mennyt harakoille. Edit. 377 sisään ja 217 ulos. Joko tehoa menee harakoille, tai joku kenno yrittää nousta polviltaan. Saattoi tulla aikakatkaisu latauksessa.

"Balansoinnilla" tarkoitin kennokohtaista latausta. Nyt kun kaikki ovat sarjassa ja maksimijännite (ylläpitovirta mukaanluettuna) rajoitettu 7,5 volttiin, voi käsittääkseni käydä niin, että yksi kenno on kyykännyt ja muissa jännitettä sen verran, että lataus katkeaa. Missä siis käpy?

Pitäisikö tickleltä ottaa jänniterajoitus pois? Kestääkö akut myös aktiivilatauksessa ylläpitovirran (koko ajan tuo 59 mA) vai pitäisikö sillä olla erillinen raja vai mitä hittoa? Kainalot jo hiestä märkinä ja harvat hiukset harvenee entisestään. En tosiaankaan ole tämän alan asiantuntija, mutta pian akkukauppiaan kaveri...

Viimeinen muokkaaja ChiKung; 03.04.13 10:43.
  Vastaa lainaten
Vanha 03.04.13, 16:57   #16 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2005
Viestejä: 12943
Koko jänniteraja on turha. Jos sellainen on huvikseen oltava, niin laittaa sen vaikka yhdeksään volttiin. Jos ajan laskisi 10 tuntiin ja tricklen pudottaisi luokkaa 20 milliampeeriin, pitäisi kaiken mennä hyvin. Aikaa voisi rajoittaa, jos jostain päätellään, että akkua ei ole käytetty läheskään tyhjäksi. Tämä siis, jos latauksen ohjaus on tehty mikrokontrollerilla, tms. "älyllä" ja laitteessa on reaaliaikakello. Kellon puuttuessa ei homma toimi, koska Nimh itsepurkautuu parissa viikossa lähes tyhjäksi. Täysi latausaika on siis suoritettava vähänkin pidemmän käyttämättömän jakson jälkeen.
  Vastaa lainaten
Vanha 27.04.14, 13:29   #17 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2013
Viestejä: 1413
Tässä kun olen muutaman päivän yrittänyt elvytellä NiMH kennoja, niin ei voi muuta sanoa kuin että satunnaiseen kotikäyttöön ei kannata hommata muutakun litium akkukoneita. Kyllähän noita NiMH akkujakin voi elvytellä kun vaan jaksaa vaihdella kennoja tarpeeksi kauan, mutta hyvää ei siipeensä ottaneista tule.
Työkäytössä NiMH ja NiCD akut toimii vuosikausia ihan hyvin, mutta kun kotikäytössä akku saattaa lojua hyllyssä kuukausia ilman käyttöä, niin peli on aikalailla pelattu.

Litium akut sensijaan kestää pitkääkin(kuukausia) varastointia ilman mitään ongelmaa. Monen monituiset lamput ja ruuvinvääntimet litium akuilla toimii moitteetta satunnaisessa käytössäni, mutta nuo Ni-akut kuolee kyllä aika äkkiä jos eivät ole päivittäisessä käytössä.
  Vastaa lainaten
Vanha 28.04.14, 02:15   #18 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2005
Viestejä: 12943
Juu, Ni-kennojen pilaamiseen on monta toimivaa tapaa. Akkukoneissa tehokkain keino on väännättää "loppuun" asti, eli pisteeseen jolloin kone on selkeästi hyytynyt. Kun paketti on tyhjä, niin se kannattaa vielä jättää lataamatta muutaman kuukausen ajaksi. Ensimmäisenä tyhjyneet kennot ovat ladattu väärin päin, josta ne eivät tykkää hyvää.

Hyvä pilaamiskeino on myös käyttää konetta hetken ja laittaa akku "varmuuden vuoksi" laturiin. Kys. keino muisti-ilmiöittää, sekä kuivaa kennot tehokkaasti.

Pelkkä ylläpitolataus vaikuttaisi tuhoavan jopa NiCd-kennot, nikkelimetallisotkuista puhumattakaan. Toisaalta väkisin oikkariin pyrkivää pakettia voi pystyä käyttämään vielä aikansa, jos lataa sitä 24/7 sopivalla virralla. Sellaisen kuormaamisessa on oltava tarkkana, koska kennot eivät ole keskenään samassa kunnossa. Suuren virran laturiin heti ensimmäisen hyytymisen kohdalla ja siitä sitten reipasvirtaiseen ylläpitoon.
  Vastaa lainaten
Vanha 28.04.14, 10:03   #19 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2006
Viestejä: 3466
Litiumvehkeet ovat vain ärsyttäviä, kun jossain vaiheessa kone pysähtyy eikä enää lähde samalla akulla pyörimään, vaikka äsken virtaa olisi tuntunut vielä riittävän. Onko noissa akuissa (tai koneissa) suojapiiri, joka katkaisee virransyötön, jos jännite menee liian alas? Ainakin Hitachin litiumakuilla varustettu porakone tekee näin.
__________________
Ostetaan: Seinäkello
  Vastaa lainaten
Vanha 28.04.14, 11:02   #20 (linkki)
--D
Banned
 
Rekisteröitynyt: 01/2014
Viestejä: 4033
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ormu Näytä viesti
Litiumvehkeet ovat vain ärsyttäviä, kun jossain vaiheessa kone pysähtyy eikä enää lähde samalla akulla pyörimään, vaikka äsken virtaa olisi tuntunut vielä riittävän. Onko noissa akuissa (tai koneissa) suojapiiri, joka katkaisee virransyötön, jos jännite menee liian alas? Ainakin Hitachin litiumakuilla varustettu porakone tekee näin.
Käsite "litiumvehkeet" ei ole yksiselitteinen joten et tule saamaan yksiselitteistä vastaustakaan. Litiumakun kemiasta riippuu, tarvitseeko se ns. suojapiirin vaiko ei. Veikkaisin, että Hitachissasi on juurikin suojapiiri viheltänyt pelin poikki.
  Vastaa lainaten
Vanha 30.04.14, 22:40   #21 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2005
Viestejä: 12943
Hmm, mikä ladattavista litiumkemioista ei tarvitse suojausta?
  Vastaa lainaten
Vanha 01.05.14, 00:11   #22 (linkki)
--D
Banned
 
Rekisteröitynyt: 01/2014
Viestejä: 4033
Litium-rauta-fosfaateista ainakin löytyy variantteja, jotka eivät tartte suojapiirejä.

http://www.peakbattery.com/technology-safe.html

Viimeinen muokkaaja --D; 01.05.14 00:28.
  Vastaa lainaten
Vanha 01.05.14, 09:35   #23 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 09/2004
Viestejä: 1974
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja --D Näytä viesti
Litium-rauta-fosfaateista ainakin löytyy variantteja, jotka eivät tartte suojapiirejä.

K2 Energy - The Rechargeable Battery Experts.
Jos itse olen oikein käsittänyt, niin tuolla sivustolla viitataan siihen seikkaan, että litiumrautakenno ei ylijännitteellä tai tyhjäksi päästämällä ja sitten lataamalla muutu epävakaaksi. Samalla tavalla se silti vaurioitunee väärinkäytettynä kuin muutkin litiumkemiat, eli se suojapiiri on suotavaa olla.

EDIT: Tuollahan sanotaan että läpäisee jonkin turvallisuustestin ilman suojapiiriä, ei sitä ettei se tarvitsisi sitä lainkaan
__________________
"Yhden arvokisamitalin voi saada tyhmyyttään tai jopa vahingossa, mutta jos saa kuusi mitalia, niin silloin täytyy tietää mitä tekee, miksi tekee ja milloin tekee?" - Seppo Räty
  Vastaa lainaten
Vanha 28.05.14, 16:39   #24 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2013
Viestejä: 1413
Palatakseni NiMH akkuihin;

Mulla on Canonin kamera joka toimii 4:llä AA kokoisella paristolla. Toimii kyllä ihan tuliterillä NiMH akuillakin, mutta vanhemmiten akkujen jännite notkahtaa siten, että kamera tunnistaa ne täyteen ladattuinakin tyhjiksi ja pyytää vaihtamaan paristot. (Ilmeisesti kamera mittaa vain jännitettä.)
Mielelläni kuitenkin käyttäisin akkuja kamerassa ja kun kameran huijaaminen luulemaan että akut on täynnä ei taida olla ihan helppo homma, niin ajattelinkin nostaa akkujen napajännitettä.

Latailin sitten noita toki toimivia mutta useaan kertaan ladattuja akkuja 2.5V jännitteellä kutakin noin 15min ja napajännite nousi yli 1.4V:iin ja näyttäis pysyvän siellä. Kennosta riippuen virtaa meni 0.4-1.3A.

Eipä tässä kokeilussa paljoa häviä kun uudet akut maksaa muistaakseni sen 4-5€/4kpl ja niillä kamera toimii ihan hyvin normilaturilla ladattuna.
  Vastaa lainaten
Vanha 28.05.14, 19:01   #25 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2008
Viestejä: 727
Täyteen ladatun akun napajännite kuormittamattomana voi ollakin yli 1.4V mutta noin pääsääntöisesti NiMH on todella arka ylilataukselle. Akun normaali jännite riippuu akun kemiasta eikä sitä voi ylilatauksella nostaa.

Veikkaan että NiMH kennojen jännite notkahtaa kuormitettaessa vaikka latausta onkin vielä jäljellä, ja sen vuoksi kamera käskee vaihtamaan paristot. NiCd olisi tässä suhteessa parempi huomattavasti pienemmän sisäisen resistanssinsa takia.

Jos kamerassa on tilaa (veikkaan kyllä että ei ole) niin akkujen rinnalle kytketty "kultakonkka" voisi auttaa hetkellisen virtapiikin aiheuttamaan notkahdukseen. Noitakin on sitten kahta tyyppiä, toinen on tarkoitettu pienelle virralle ja säilyttää varauksensa kuukausia, toinen vuotaa enemmän mutta antaa myös hetkellisesti isompaa virtaa. Tähän tarkoitukseen se jälkimmäinen tyyppi olisi sopiva.
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 23:34.