Vanha 10.05.12, 21:07   #1 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2001
Viestejä: 124
Päältäajettavan ruohonleikkurin korjausta

Kai ajettava ruohonleikkuri lasketaan moottoriajoneuvoksi ?

Eli, Murosta löytyy varmasti pienkoneiden päälle ymmärtävää väkeä joka osaisi neuvoa miten edetä temppuilevan leikkurin kanssa.

Leikkuri on Tecumsehin 12.5hp OHV koneella ja ongelmana on epätasainen käynti eli kierrokset nousevat ja laskevat. Aiheuttaja on "kuormituksen säädin" eli kaasuttimeen tulee vauhtipyörän luota vipu jonka tarkoitus lienee pitää koneen rpm tasaisena kuormituksesta riippumatta. Koneen saa pyörimään suht tasaiseen kun käsin estää vivustoa liikkumasta. Mutta, nyt pitäisi metsästää aiheuttaja.
Olen vaihtanut koneeseen tuoreet bensat, bensan suodattimen, tulpan ja ilmansuodattimen. Olen puhdistanut kaasuttimen (kohokammio, suutin). Kaasuttimessa ei ole säätöjä.
Mistä sitten jatkaisi? Puranko koko säädinhässäkän moottorin kyljestä? Jotenkin tuntuu että vika ei kuitenkaan olisi tuossa, ilmiö vain tulee tuon säätimen kautta. Vai olisiko venttiilipuolen juttuja? Vai olisiko kuitenkin kaasarissa jotain häikkää vaikka sitä puhdistelin?
__________________
Hullulla on halvat huvit - idiootilla ilmaiset
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 21:12   #2 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 17864
Kaasuttimen kalvo vaihtoon ja sen tuon säätövivun jousi. Oletan että on samanlainen kuin brigseissä.
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 21:44   #3 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2001
Viestejä: 866
No mutta senhän kuuluu käydä aaltoillen. Idea vivustossa on, että kun kierrokset laskee, säädin nostaa niitä. Tai vastaavasti nurmikko kun yhtäkkiä käy paksummaksi ja kierrokset pyrkivät laskemaan, säädin lykkää kakkua lisää, jolloin voimaa tulee lisää kierrosten silti välttämättä nousematta.
Vivustot jos poistaa ja tekee suoraan kaasuläpältä "vaijerin" (ns. pianolankaahan noissa yleenä) kaasukahvaan, niin eipä ole kovin toimiva leikkuri enää.

Vai onko vika nyt toisenlainen kuin ajattelen, eli ilmaantunut talviseisonnassa?
__________________
Pii 1G TOP-10
PiFast43 32Mi TOP-10
JÄÄHDYTIN: aineen lämpötila laskee, mutta olomuoto pysyy samana
LAUHDUTIN: aineen lämpötila laskee ja samalla olomuoto muuttuu
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 21:48   #4 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2001
Viestejä: 179
Vaikka ei ihan aiheeseen, mutta laitan kuitenkin kokemuksia päältäajettavan osien hankinnasta. Itselläni on Partnerin päältäajettava ja olen todennut että monet erimerkkiset B&S:n koneella olevista leikkureista on tekniikaltaan samoja, muutamin variaatioin. Ebayssä on osien myyjiä ja osa toimittaa myös Suomeen. Osien hinnat jenkkilässä saattaa olla kymmenesosan Suomen hinnoista. Parin kympin osa siellä saatta olla parisataa täällä ja vaikka postikulut ovatkin 20-30€ niin säästöä tulee kuitenkin aika hyvin. Huono puoli on että ruohon leikkuuseen tulee 2-3 viikon tauko osia odotellessa
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 22:18   #5 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2007
Viestejä: 3388
Huono kaasuttimen kalvo aiheuttaa sen, että kone ei ehdi reagoida tuon kuormituksensäätimen asentoihin, joten käynnistä tulee humpaavaa.
__________________
Pioneer vsx-415 - 2xMagnat quantum 503 - BK Xls200 - 2500k - Pny 560gtx TI - Asrock z68pro3 - 2x4Gt Hyperx 1333 - Antec Solo @ SF Golden Green 650 Pro - Noctua tuularit - Win 7 - Samsung F3 1Tb & T166 500gb & ssd 830 128gt
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 23:43   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2009
Viestejä: 101
Tecumsehit oli tosiaan ainakin ennen kohokammiokaasarilla eikä kalvolla, ja Cryptonhan oli sen jo puhdistanutkin. Penskana tuli rassattua Tecumsehin koneella olevia ruohonleikkureita, ja ne olivat erittäin tarkkoja tyhjäkäyntiseoksen kanssa. Jos oli vähänkin laihalla alkoi heti humpaaminen, rikkaasta tyhjäkäyntiseoksesta puolestaan seurasi röpöttely ja savutus. Muuten se käyntinopudensäätäjä oli varsin pätevä kapistus, kone vain lähinnä ärähti kiukkuisemmin työntäessä tuuheampaan nurmikkoon. Tutkipa vielä tarkemmin se kaasari, siellä voi olla oma reitti tyhjäkäynti/pintakaasuseokselle. Wanhoissa Tecumsesheissa oli oikein säätöruuvikin.

Viimeinen muokkaaja arska638; 10.05.12 23:55.
  Vastaa lainaten
Vanha 11.05.12, 07:36   #7 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2001
Viestejä: 124
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja arska638 Näytä viesti
Tecumsehit oli tosiaan ainakin ennen kohokammiokaasarilla eikä kalvolla, ja Cryptonhan oli sen jo puhdistanutkin. Penskana tuli rassattua Tecumsehin koneella olevia ruohonleikkureita, ja ne olivat erittäin tarkkoja tyhjäkäyntiseoksen kanssa. Jos oli vähänkin laihalla alkoi heti humpaaminen, rikkaasta tyhjäkäyntiseoksesta puolestaan seurasi röpöttely ja savutus. Muuten se käyntinopudensäätäjä oli varsin pätevä kapistus, kone vain lähinnä ärähti kiukkuisemmin työntäessä tuuheampaan nurmikkoon. Tutkipa vielä tarkemmin se kaasari, siellä voi olla oma reitti tyhjäkäynti/pintakaasuseokselle. Wanhoissa Tecumsesheissa oli oikein säätöruuvikin.
Aivan oikein, ei ole kalvolla tämä vekotin. Kaasarissa on oma pieni kanavansa tyhjäkäyntiseokselle, täytyy vielä sitä rassata puhtaaksi. Humpailu hieman tasaantuu kun kone saa kuormitusta, joten voisi hyvinkin viitata mainitsemaasi "ominaisuuteen". Tässä ei tosiaan ole seokselle säätöruuvia, on "moderni" ja "vähäpäästöinen" kone.
__________________
Hullulla on halvat huvit - idiootilla ilmaiset
  Vastaa lainaten
Vanha 11.05.12, 11:31   #8 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2012
Viestejä: 355
Ja vähäpäästöisyyden takia on säädetty laihalle ja kummoista "huomaamatonta" kökköä ei tarvita kun jo alkaa seoksen takia humpata.

"suutinta" poraamalla moottorille sais menemään enemmän kakkua mutta siinä pitää olla varovainen koska paluu takaisin päin on sitten aika vaikeata. Suurentaa vaikka kympin(0.1mm) verran ja jättää siihen
  Vastaa lainaten
Vanha 11.05.12, 16:32   #9 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 17864
Jos on erillinen tyhjäkäyntisuutin, niin se on voinut karstoittua pienemmäksi ja noi kun on luokkaa 0,40mm niin ei paljon paskaa tarvitse. Suutinviila hyvä apu noiden puhdistukseen, tai jos ultraäänipesuri sattuu löytymään. Myös jollain sähköjohdon säikeellä voi koittaa rassata ja suihkia kaasuttimen puhdistukseen tarkoitetulla aineella, tai jollain rost offilla.
  Vastaa lainaten
Vanha 12.05.12, 08:52   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2001
Viestejä: 124
Annoin viime yön liota kaasuttimen osien luiottimessa ja aamulla sähköjohdon säikeellä aloitin puhdistamaan tyhjäkäyntisuutinta. Selvästi tukossa oli, mutta vartin rassailun jälkeen alkoi aueta. Kaasutin kasaan ja kone tulille --> nyt pyörii niin tasaisesti kuin vain voi!! Joten suurkiitos kaikille vinkeistä, muro auttaa aina ongelmassa kuin ongelmassa!!
__________________
Hullulla on halvat huvit - idiootilla ilmaiset
  Vastaa lainaten
Vanha 15.05.12, 11:52   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2002
Viestejä: 1257
Ainakin yhdessä pikku 4-T tärylätkässä kierrokset vaelsi eikä saanut kunnolla kuormaa annettua. Syyksi paljastui ilmanputsari joka oli aivan kömässä. Ilman ilmanputsaria saatiin hommat hoidettua loppuun.
  Vastaa lainaten
Vanha 16.05.12, 14:17   #12 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 1337
Sama juttu oli täälläkin. Ilmanputsari niin tukossa kaikkea scheissea ettei kone käynyt tasaisesti. Kummasti auttoi kun sen puhdisti.
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 21:15.