Vanha 10.05.12, 21:07   #1 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2001
Viestejä: 127
Päältäajettavan ruohonleikkurin korjausta

Kai ajettava ruohonleikkuri lasketaan moottoriajoneuvoksi ?

Eli, Murosta löytyy varmasti pienkoneiden päälle ymmärtävää väkeä joka osaisi neuvoa miten edetä temppuilevan leikkurin kanssa.

Leikkuri on Tecumsehin 12.5hp OHV koneella ja ongelmana on epätasainen käynti eli kierrokset nousevat ja laskevat. Aiheuttaja on "kuormituksen säädin" eli kaasuttimeen tulee vauhtipyörän luota vipu jonka tarkoitus lienee pitää koneen rpm tasaisena kuormituksesta riippumatta. Koneen saa pyörimään suht tasaiseen kun käsin estää vivustoa liikkumasta. Mutta, nyt pitäisi metsästää aiheuttaja.
Olen vaihtanut koneeseen tuoreet bensat, bensan suodattimen, tulpan ja ilmansuodattimen. Olen puhdistanut kaasuttimen (kohokammio, suutin). Kaasuttimessa ei ole säätöjä.
Mistä sitten jatkaisi? Puranko koko säädinhässäkän moottorin kyljestä? Jotenkin tuntuu että vika ei kuitenkaan olisi tuossa, ilmiö vain tulee tuon säätimen kautta. Vai olisiko venttiilipuolen juttuja? Vai olisiko kuitenkin kaasarissa jotain häikkää vaikka sitä puhdistelin?
__________________
Hullulla on halvat huvit - idiootilla ilmaiset
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 21:12   #2 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 17864
Kaasuttimen kalvo vaihtoon ja sen tuon säätövivun jousi. Oletan että on samanlainen kuin brigseissä.
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 21:44   #3 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2001
Viestejä: 896
No mutta senhän kuuluu käydä aaltoillen. Idea vivustossa on, että kun kierrokset laskee, säädin nostaa niitä. Tai vastaavasti nurmikko kun yhtäkkiä käy paksummaksi ja kierrokset pyrkivät laskemaan, säädin lykkää kakkua lisää, jolloin voimaa tulee lisää kierrosten silti välttämättä nousematta.
Vivustot jos poistaa ja tekee suoraan kaasuläpältä "vaijerin" (ns. pianolankaahan noissa yleenä) kaasukahvaan, niin eipä ole kovin toimiva leikkuri enää.

Vai onko vika nyt toisenlainen kuin ajattelen, eli ilmaantunut talviseisonnassa?
__________________
Pii 1G TOP-10
PiFast43 32Mi TOP-10
JÄÄHDYTIN: aineen lämpötila laskee, mutta olomuoto pysyy samana
LAUHDUTIN: aineen lämpötila laskee ja samalla olomuoto muuttuu
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 21:48   #4 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2001
Viestejä: 226
Vaikka ei ihan aiheeseen, mutta laitan kuitenkin kokemuksia päältäajettavan osien hankinnasta. Itselläni on Partnerin päältäajettava ja olen todennut että monet erimerkkiset B&S:n koneella olevista leikkureista on tekniikaltaan samoja, muutamin variaatioin. Ebayssä on osien myyjiä ja osa toimittaa myös Suomeen. Osien hinnat jenkkilässä saattaa olla kymmenesosan Suomen hinnoista. Parin kympin osa siellä saatta olla parisataa täällä ja vaikka postikulut ovatkin 20-30€ niin säästöä tulee kuitenkin aika hyvin. Huono puoli on että ruohon leikkuuseen tulee 2-3 viikon tauko osia odotellessa
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 22:18   #5 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2007
Viestejä: 3791
Huono kaasuttimen kalvo aiheuttaa sen, että kone ei ehdi reagoida tuon kuormituksensäätimen asentoihin, joten käynnistä tulee humpaavaa.
__________________
Pioneer vsx-415 - 2xMagnat quantum 503 - BK Xls200 - 2500k - Pny 560gtx TI - Asrock z68pro3 - 2x4Gt Hyperx 1333 - Antec Solo @ SF Golden Green 650 Pro - Noctua tuularit - Win 7 - Samsung F3 1Tb & T166 500gb & ssd 830 128gt
  Vastaa lainaten
Vanha 10.05.12, 23:43   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2009
Viestejä: 108
Tecumsehit oli tosiaan ainakin ennen kohokammiokaasarilla eikä kalvolla, ja Cryptonhan oli sen jo puhdistanutkin. Penskana tuli rassattua Tecumsehin koneella olevia ruohonleikkureita, ja ne olivat erittäin tarkkoja tyhjäkäyntiseoksen kanssa. Jos oli vähänkin laihalla alkoi heti humpaaminen, rikkaasta tyhjäkäyntiseoksesta puolestaan seurasi röpöttely ja savutus. Muuten se käyntinopudensäätäjä oli varsin pätevä kapistus, kone vain lähinnä ärähti kiukkuisemmin työntäessä tuuheampaan nurmikkoon. Tutkipa vielä tarkemmin se kaasari, siellä voi olla oma reitti tyhjäkäynti/pintakaasuseokselle. Wanhoissa Tecumsesheissa oli oikein säätöruuvikin.

Viimeinen muokkaaja arska638; 10.05.12 23:55.
  Vastaa lainaten
Vanha 11.05.12, 07:36   #7 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2001
Viestejä: 127
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja arska638 Näytä viesti
Tecumsehit oli tosiaan ainakin ennen kohokammiokaasarilla eikä kalvolla, ja Cryptonhan oli sen jo puhdistanutkin. Penskana tuli rassattua Tecumsehin koneella olevia ruohonleikkureita, ja ne olivat erittäin tarkkoja tyhjäkäyntiseoksen kanssa. Jos oli vähänkin laihalla alkoi heti humpaaminen, rikkaasta tyhjäkäyntiseoksesta puolestaan seurasi röpöttely ja savutus. Muuten se käyntinopudensäätäjä oli varsin pätevä kapistus, kone vain lähinnä ärähti kiukkuisemmin työntäessä tuuheampaan nurmikkoon. Tutkipa vielä tarkemmin se kaasari, siellä voi olla oma reitti tyhjäkäynti/pintakaasuseokselle. Wanhoissa Tecumsesheissa oli oikein säätöruuvikin.
Aivan oikein, ei ole kalvolla tämä vekotin. Kaasarissa on oma pieni kanavansa tyhjäkäyntiseokselle, täytyy vielä sitä rassata puhtaaksi. Humpailu hieman tasaantuu kun kone saa kuormitusta, joten voisi hyvinkin viitata mainitsemaasi "ominaisuuteen". Tässä ei tosiaan ole seokselle säätöruuvia, on "moderni" ja "vähäpäästöinen" kone.
__________________
Hullulla on halvat huvit - idiootilla ilmaiset
  Vastaa lainaten
Vanha 11.05.12, 11:31   #8 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 05/2012
Viestejä: 394
Ja vähäpäästöisyyden takia on säädetty laihalle ja kummoista "huomaamatonta" kökköä ei tarvita kun jo alkaa seoksen takia humpata.

"suutinta" poraamalla moottorille sais menemään enemmän kakkua mutta siinä pitää olla varovainen koska paluu takaisin päin on sitten aika vaikeata. Suurentaa vaikka kympin(0.1mm) verran ja jättää siihen
  Vastaa lainaten
Vanha 11.05.12, 16:32   #9 (linkki)
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03/2004
Viestejä: 17864
Jos on erillinen tyhjäkäyntisuutin, niin se on voinut karstoittua pienemmäksi ja noi kun on luokkaa 0,40mm niin ei paljon paskaa tarvitse. Suutinviila hyvä apu noiden puhdistukseen, tai jos ultraäänipesuri sattuu löytymään. Myös jollain sähköjohdon säikeellä voi koittaa rassata ja suihkia kaasuttimen puhdistukseen tarkoitetulla aineella, tai jollain rost offilla.
  Vastaa lainaten
Vanha 12.05.12, 08:52   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2001
Viestejä: 127
Annoin viime yön liota kaasuttimen osien luiottimessa ja aamulla sähköjohdon säikeellä aloitin puhdistamaan tyhjäkäyntisuutinta. Selvästi tukossa oli, mutta vartin rassailun jälkeen alkoi aueta. Kaasutin kasaan ja kone tulille --> nyt pyörii niin tasaisesti kuin vain voi!! Joten suurkiitos kaikille vinkeistä, muro auttaa aina ongelmassa kuin ongelmassa!!
__________________
Hullulla on halvat huvit - idiootilla ilmaiset
  Vastaa lainaten
Vanha 15.05.12, 11:52   #11 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2002
Viestejä: 1342
Ainakin yhdessä pikku 4-T tärylätkässä kierrokset vaelsi eikä saanut kunnolla kuormaa annettua. Syyksi paljastui ilmanputsari joka oli aivan kömässä. Ilman ilmanputsaria saatiin hommat hoidettua loppuun.
  Vastaa lainaten
Vanha 16.05.12, 14:17   #12 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 1533
Sama juttu oli täälläkin. Ilmanputsari niin tukossa kaikkea scheissea ettei kone käynyt tasaisesti. Kummasti auttoi kun sen puhdisti.
  Vastaa lainaten
Vanha 05.06.14, 15:23   #13 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/1999
Viestejä: 304
Tuli hommattua "Sulo Vileenin tapaan" kun halvalla sai Partnerin ajoleikkurin.
Malli on P66-950SMD, siinä B&S 950 sarjan kone.
Vikana siinä oli että ei käyny.
Kaasuttimessa on se automaattisäätö vivusto, josta selvästi puuttuu jousi.
Sidoin vivuston puoli auki rautalangalla ja kone käy. Kierroksia ottaa vapaalla reippaasti, mutta kun kytkee leikkurin ja ajovaihteen niin kierrokset tippuu.
Säätelin manuaalisesti sen sellaiseksi että leikkaaminen sujuu ok, mutta nyt vapaalla huutaa ihan liikaa.
Mistähän siihen saisi oikean kokoisen jousen?
  Vastaa lainaten
Vanha 05.06.14, 18:19   #14 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2012
Viestejä: 1237
K-Rauta yms. ruohonleikkureita myyvä taho tai Ebay.
__________________
--==ACTION QUAKE2==--
  Vastaa lainaten
Vanha 09.06.14, 08:12   #15 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/1999
Viestejä: 304
Partneriin löytyi kaasuttimen jousi pienkone huollosta.
Nyt käy ja kukkuu. Muuten toimi hyvin mutta vaihteistossa oli häikkää.

Vaihteita on 3 eteen ja 1 taakse. Vaihteen "nopeuden" valitsimessa on 5 "koloa" mihin kepin voi survoa. Pakki, vapaa, eteen 1 ,2 ,3. Vapaa oli pakin kohdalla, eli ei peruuttanut ollenkaan.
No sitä vivun asentoa saa säädettyä, säätö oli jo melkein laidassa. Säädin sitä niin pitkälle kun meni. Tuloksena on että nyt pakki löytyy kun vetää vivun ihan niin taakse kun menee. Siinä pakin kolossakin vipu mahtuu liikkumaan pikkasen. Etu laidassa ei ole pakki päällä ja takalaidassa on. Samaten vapaa kohdassa on takareunassa vapaa ja etureunassa 1 vaihde.

Eli pitäisi vielä saada pikkasen säädettyä, mutta säätö on jo ihan lopussa.
Onko noissa joku kuluva osa tuolla vaihteistossa, joka aiheuttaa vaihteen valitsimen asennon muutosta?
  Vastaa lainaten
Vanha 19.06.14, 21:01   #16 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2011
Viestejä: 389
Partnerin traktorimallin leikkurin moottori alko valuttaa öljyä kyljestä pihalle ja pitää outoa ääntä, pultit joilla kampikammion alalohko on kiinnitetty olivat löystyneet sentin verran, moottorin joutui otta pois paikaltaan että sai kiristettyä pultit. Alkoi käydä siistimmin öljytkin pysyy sisällä.
  Vastaa lainaten
Vanha 27.06.14, 15:50   #17 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/1999
Viestejä: 304
Jatketaan omasta Partnerista P66-950SMD.
Vekotin käy kukkuu ja leikkaa. Leikkuupöydän säädön jälkeen tulee ihan tasasta jälkeä. Mutta muutaman sydämen tykytyksen sain kun jarrua painoin ja kone ei pysähtynytkään...

Lueskelin manuaalia ja löysin jarrun säätöohjeen. Ja tuumasta toimeen.
Koneen perä ylös rakotulkki ja työkalut esille. Ja huomasin että kumman huonosti sopii holkit ja kiintoavaimet. Eipäilys heräsi, että tuuma on tainnut olla pulttien ja muttereiden mittana...
No sain jarruasetelman esille, ja löysin jarrupalojen säätö mutterin.
Sitä sitten pyöritteleen, mutta se koko akseli pyörii eli lukkomutteria ei pysty kiristämään. Siinä sitä ihmettelin ja sitten koittelin jarrulevyä. Sekin pyörii ihan vapaasti??? Ei taida olla ihan kunnossa jarrut??
Onko kukaan noita ropannu? Vinkkiä?
  Vastaa lainaten
Vanha 03.07.14, 11:38   #18 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2013
Viestejä: 287
Aloin ihmettelemään kun ihan uusi huski lth 174 pitää nitisevää ääntä kun terälaite on kytketty päälle ja rattia kääntää. Toinen kysymys että kuuluuko ratin täristä kun terät pyörii? Tuota tärinää ei huomaa jos pitää ratista kiinni mutta paikallaa ollessa ja terien pyöriessä ratti heiluu.

Ei ole ennen päältäajettavaa ollut niin sen takia tyhmiä kyselen
  Vastaa lainaten
Vanha 04.07.14, 20:05   #19 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2011
Viestejä: 372
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ydinsieni Näytä viesti
Aloin ihmettelemään kun ihan uusi huski lth 174 pitää nitisevää ääntä kun terälaite on kytketty päälle ja rattia kääntää. Toinen kysymys että kuuluuko ratin täristä kun terät pyörii? Tuota tärinää ei huomaa jos pitää ratista kiinni mutta paikallaa ollessa ja terien pyöriessä ratti heiluu.

Ei ole ennen päältäajettavaa ollut niin sen takia tyhmiä kyselen
Ihan normaalilta kuulostaa.
Nitinä johtunee uutuuden kankeudesta tai rasvan puutteesta ja tärinä terien epätasapainosta(normaalia, pahenee jos ajetaan kiveen.).
__________________
1Kone
2Kone
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 14:58.