Vanha 09.03.12, 07:54   #51 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2008
Viestejä: 2806
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nezo Näytä viesti
Tällä hetkellä minulla on juuri sellainen auto jolla ajamisesta oikeasti nauttii, mutta sen ylläpito on perseaukiselle liian kova rasti. Ikääkin alkaa olemaan sillä sen verran, että huoltokulut lähentelevät puolta kiloeuroa kuukaudessa, kun vuorotellen osia putoaa pelistä.
Täytyy kuitenkin käydä noita siistimpiäkin autoja koeajamassa, kunhan ei vain erehdy koeajamaan sellaista joka imee rahaa samaa tahtia kuin tuo nykyinen auto. Tiedän kyllä että hauskuuden ja mukavuuden saa heittää ikkunasta, kun noihin halpoihin ekoautoihin lähtee, mutta nyt vain on liian suuri taakka maksella tuhansia euroja vuodessa huoltoa.
Ymmärrän fiiliksen erittäin hyvin. Liiankin hyvin, ja joskus se on vain pakko antaa periksi ja vaihtaa siihen järkevään. Ongelmana on vain se että veri vetää aina noihin erikoisempiin ja tuloksena on että yhtäkkiä huomaa vihaavansa sitä fiksua ja järkevää autoa tai toisena vaihtoehtona miettivänsä miten tuohon pikkuiseen Corollaan saisi tungettua vaikka v8:n ihan vain hulluuden maksimoinniksi . Tietenkin kolmantena vaihtoehtona on että se järkevä auto lähteekin ties mistä syystä myyntiin (tietenkin keksii itselle jonkin hyvän selityksen miksi siitä nyt pitää eroon päästä) ja tilalle tulee ties mitä härpätintä.

Onneksi tosin on noita pienempiä ja halvempiakin autoja joissa on oikeasti persoonaa ja joilla voi pitää hauskaa. Ja jos esim jos perustekniikka ja muu on kunnossa niin autosta jos autosta saa hauskan. Yhtenä esimerkkinä oli kaverin 80-luvun Nissan Micra. Täysin virheetön ja 87tkm ajettu ja ihan kuin pakasta vedetty. Kaveri veti auton alustan uusiksi ja 13" aluille leveämpää rengastusta jne ja tuloksena oli pienitehoinen mikroauto. Ei kulkenut mihinkään mutta hitto ne mutkaominaisuudet. Tuntui että 90 asteen tienristetyksetkin/mutkat olisi pystynyt ajamaan 80km/h.
__________________
Asus P6T Deluxe / Intel i7 920@4.1ghz+Noctua NH-D14 / 12gb Kingston HyperX Blu 1600mhz / Ati R9 290 referenssimalli / XFX 750W Core Edition / Samsung F3 1tb, 830 128gb SSD, OCZ Vertex2 90gb / Haf 912+ plus lisätuuletusta / 2xFullHD näyttöjä
  Vastaa lainaten
Vanha 10.03.12, 00:08   #52 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2009
Viestejä: 196
Ääni VW Lupo 3L on taloudellisin auto jonka voit hankkia. 21tkm keskikulutus 3.48 l/100km ja kesällä mennään kolmeen litraan. Ei ole paljoa suomessa myynnissä, mutta saksasta saa auton suomeen kauttani. Hauskuutta voi olla ajaa pienelläkin autolla. Se ei välttämättä vain ole sellaista, että siinä lähtee kortti hyllylle. Matka-ajossa 3L on yksi hiljaisimmista pikkuautoista ja huippunopeus 165 km/h pitäisi olla riittävä.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_218.pdf

Kannattaa myös muistaa, että niissä kalliimmissa autoissa arvo alenee sen noin 10% vuodessa, millä rahalla jo kunnostaa vähän halvempaa autoa paljon. Lisäksi uusissa autoissa on enemmän vikoja, eli siihen ettei tarvitsisi autoa seisottaa korjaamolla ei kannata uskoa.
__________________
Osat polttoaineen kulutuksen laskuun. www.tuneko.com
  Vastaa lainaten
Vanha 10.03.12, 10:37   #53 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2000
Viestejä: 1081
Citroen C4 tai Peugeot 308 1,6 litran HDi 110 moottorilla ja polttoainetta säästävällä robottivaihteistolla (BMP/2Tronic) sopii aika hyvin ehtoihin. Noita on saatavilla tuolla budjetilla käytettynä suunnilleen 70tkm lukemista eteenpäin. Etuna aiempiin ehdotettuihin on isompi koko, sillä nämä ovat pienempää keskiluokkaa eli jo ihan tilavia ja mukavia, sekä automaattivaihteisto ettei tarvitse kaupungissa koko ajan keppiä veivata. Robotti jaksaa vaihtaa vaihteita tiuhaan ja huolehtia että käytössä on optimaalinen vaihde.
  Vastaa lainaten
Vanha 10.03.12, 11:29   #54 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2003
Viestejä: 2151
Jos itsetunto kestää, niin Prius on kyllä ylivoimaisesti paras vaihtoehto.
Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta kaupungissa tuolla Priuksella pääsee todella hyvin pelkän sähkömoottorin voimin.
Hondan "hybrideissähän" tuo polttomoottori raksuttaa kokoajan, ja se näkyy kaupunkikulutuksessa.
Siksi itse ostin Priuksen, ja olen ollut todella tyytyväinen.
__________________
USA-mies
  Vastaa lainaten
Vanha 10.03.12, 13:18   #55 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2009
Viestejä: 196
Lupo 3L on myös automaatti .

Ettei tarvitse arpoa niitä kulutuslukemia niin tuossa keskiarvokulutuksia saksalaiselta polttoaineenkulutus sivustolta. Tarkoittaa käytännössä sitä, että lukemat on yleensä tehty kovemmissa nopeuksissa. Jos haluaa saada kaupunkikulutuslukemia näkyviin pitää tutkia tuloksia automalleittain. Siellä ilmoitetaan missä ja millä nopeudella on ajot ajettu. Pienimmillään Lupo 3L päästään alle kolmeen litraan.

The most fuel efficient vehicles - Spritmonitor.de


Lupo 3L kulutuksia:

Overview: Volkswagen - Lupo 3L - Spritmonitor.de

Eli maltillisella ajolla pääsee alle kolmen litran kulutuksiin vakioautolla. Moottoritiellä kulutus on 3 litraa sataselle satasen vauhdissa.

Tuossa taas helsingin sanomien testiajojen kulutuslukemia:

http://ot1.snstatic.fi/downloads/pih...20120302162421
__________________
Osat polttoaineen kulutuksen laskuun. www.tuneko.com
  Vastaa lainaten
Vanha 10.03.12, 20:18   #56 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2005
Viestejä: 96
Vaikka tuollainen Lupo onkin kiinnostava peli, niin näyttävät olevan melko hinnoissa muihin vastaaviin pikku autoihin verrattuna. Lisäksi pienimmällä moottorilla 0-100 km/h tunnissa näyttäisi menevän melkein 18s, itse en ainakaan pelkästään pienen kulutuksen vuoksi tuollaista mopoa ottaisi. Tuo Lupo GTI sen sijaan vaikuttaisi maukkaalta peliltä.
  Vastaa lainaten
Vanha 10.03.12, 20:45   #57 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2010
Viestejä: 243
Hieno sivusto tuo spritmonitor. Kuuluuko tuo Lupo 3L samaan luokkaan A2:n kanssa eli ei ohjaustehostinta, parin ämpärin kokoinen tankki jne.? Ilmastointi?

Fiesta diesel on päässyt tuonne spritmonitorin listalle myös. Ajettavuutensa puolesta se on minulla vahvana vaihtoehtona.
  Vastaa lainaten
Vanha 10.03.12, 23:48   #58 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2009
Viestejä: 196
Audi a2 3L on vastaava ekomalli kuin lupo 3L. A2 on aavistuksen pienempi ilmanvastuskerroin niin menee vähän pienempään kulutukseen matka-ajossa. Audi on myös aavistuksen painavampi ja isompi. Lupo 3L on taas samaa kokoluokkaa kuin polo.
Lupo 3L tankki on 45 litraa, eli tankilla pääsee yli 1000km.
Audi a2 3l tankki on vain 30 litraa.

ei ole ohjaustehostinta suurimmassa osassa, mutta ei sille ole tarvettakaan, kun on kevyt auto. 2002 vuosimallista eteenpäin on saanut myös ohjaustehostimella ja ilmastoinnilla.

litrasella koneella lupo on kyllä vähän laiska, mutta tuo 0-100 aika 3L kohdalla ei kerro kokototuutta kiihtyvyydestä. Eli autossa on robottimanuuali mikä tekee 0-100 kiihdytyksessä vaihdot 1-2 ja 2-3 jokaisessa vaihdossa menee noin 0.7-1 sekuntia eli vaihdot on aika hitaita. Jos sitten taas tehdään ohitusta niin voi itse valita oikean vaihteen ja välitykset on pitkät niin kolmosella voi vedättää 70-125 km/h. Lisäksi kun kyseessä on VW diesel siitä saadaan pienellä virittämisellä 90 ja 200 Nm ja sitten kyyti on vähän toisenlaista.

Vaikka Lupo 3L on pikkuauto niin se hakkaa uudemmat smartit ja pelit mennen tullen mukavuudessa ja ajettavuudessa. Auto voittanut markkinoille tullessaan monta pikkuautoluokan palkintoa. Jos et ole ajanut kyseisellä autolla ei sitä tai mitään muutakaan autoa kannattaisi kauheasti lähteä mollaamaan. Toki mielipiteitä voi antaa kuten tuosta kiihtyvyydestä. Omasta mielestäni Lupo 3L on yksi parhaista autoista joilla olen ajanut ja listalla on myös BMW M sarjaa useita. Niissä se hienous vaan piilee siinä ajettavuudessa ja nopeudessa, mutta niistä ei pääse suomen teillä nauttimaan. Lupo sen sijaan on juuri elementissään suomen teilla ja nopeusrajoituksilla. Itse lasken sen ajonautinnoksi, kun itsellä on naama näkkärillä lupolla ajellessa.

Miksi Lupot on kalliimpia kuin muut:
- ostohinta saksasta
- hakureissun kustannukset 1000€ (lento, taksit, hotellit laivamatka jne)
- veroa 200-1000€ riippuen vuosimallista
- talvirengassarja 400-600€
- maahantuonti katsastus 120-200€
- Auton huoltoa jos ei ole kunnollista huoltohistoriaa 400€

Omaa lupo 3L pääsee koeajamaan pk seudulla joka viikko ja myös lappeenrannassa, kun ajelen siitä ohi tasaisin väliajoin kiteelle mennessäni.

Jos budjetti maksimi on 15 tonnia niin sillä saa jo audin A2 versionkin.

Autojen hintoja saksassa voi selata täältä, yleensä halvimmat 3L on huonokuntoisia, ellei ole ensimmäiseltä omistajalta.
Suchergebnisse: Pkw bei mobile.de
__________________
Osat polttoaineen kulutuksen laskuun. www.tuneko.com

Viimeinen muokkaaja Kukuoka; 11.03.12 11:37. Syy: muutettu sisältöä.
  Vastaa lainaten
Vanha 11.03.12, 00:47   #59 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2000
Viestejä: 1752
Voisikohan joku dumpata tuon autojobbarin helvettiin täältä?
__________________
Master of TCP universe
  Vastaa lainaten
Vanha 11.03.12, 12:49   #60 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2003
Viestejä: 2975
Mitä pahaa siinä on, että kertoo ilosanomaa vähän kuluttavista autoista? Nykyisillä polttoainehinnoilla kaikki säästö on pelkkää bonusta.

Jos olisin rahoissani ja pitäisi uusia auto, pieni kulutus SEKÄ ajamisen ilo on ykkösasioita. Lupo vaikuttaa onnistuvan kummassakin.
__________________
Koti | Leirintäblogi | Roomsterin vaiheita
  Vastaa lainaten
Vanha 11.03.12, 16:11   #61 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2010
Viestejä: 24
Ääni tälle, mutta manuaalina ja HDI90 koneella ilman hiukkassuodatinta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Formica Näytä viesti
Citroen C4 tai Peugeot 308 1,6 litran HDi 110 moottorilla ja polttoainetta säästävällä robottivaihteistolla (BMP/2Tronic) sopii aika hyvin ehtoihin. Noita on saatavilla tuolla budjetilla käytettynä suunnilleen 70tkm lukemista eteenpäin. Etuna aiempiin ehdotettuihin on isompi koko, sillä nämä ovat pienempää keskiluokkaa eli jo ihan tilavia ja mukavia, sekä automaattivaihteisto ettei tarvitse kaupungissa koko ajan keppiä veivata. Robotti jaksaa vaihtaa vaihteita tiuhaan ja huolehtia että käytössä on optimaalinen vaihde.
  Vastaa lainaten
Vanha 12.03.12, 10:39   #62 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2009
Viestejä: 569
Irtooko näitä halpiksia autoliikkeistä ilman käsirahaa?
__________________
Zädää
  Vastaa lainaten
Vanha 12.03.12, 13:43   #63 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 1459
Edelleen kaasulla ajaessa saa paljon suuremman + paljon tehokkaamman auton, kuin tuollaisen Lupon ja polttoainekulut samaa luokkaa tosin verot paljon pienemmät.

Tämä siis vain, jos asuu paikkakunnalla mistä kaasua saa. (eihän silloin kannata bensalla / dieselillä edes ajella)
Itse tankkasin bensaa viimeksi viimevuoden syksyllä (ajoin Itä-Suomeen ja piti bensalla ajaa 100km koko matkan aikana) kun ei sitä bensaa oikein kulu ja yhä mittari yläviivalla
Tällähetkellä Skoda Octavian kaasun kulutus vastaa 3.7L dieseliä / 100km sekalaisessa ajossa.
Pihimmällä ja uudemmalla sekä tehokkaammalla koneella menis vielä halvemmalla. Mahdollista olis hommata sellainen auto jolla kaasun kulutus vastaisi 2.5-3L dieseliä / 100km(seka-ajossa), jos nyt hommaisi sen vähemmän kuluttavan auton.

Nyt siis:
1.32€ / kg eli 4.4 x 1.32 = 5.8€ / 100km
Diesel 1.57€ / L (keskihinta) 3.7 x 1.57 = 5.8

Minimi(maantie) 3.77kg / 100km(4.97€ / 100km = 3.16L dieseliä / 100km) keskiarvo 4.4kg / 100km(ylläoleva) suurin 5.58kg / 100km (7.36€ / 100km = 4.68L dieseliä / 100km)
Spritmotor laskee 12.494 km ajosta nuo keskiarvo kg/100km lukemat josta laskin verrannolliset dieseliin. Rahaa palanut kaikenkaikkiaan 710 EUR tuolla matkalla.
Ajoa tulee kohtuullisesti noin 30.000km / vuosi ja mielestäni kannattavaa.

Viimeinen muokkaaja HyrskynMyrskyn; 12.03.12 14:03.
  Vastaa lainaten
Vanha 12.03.12, 14:22   #64 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 02/2009
Viestejä: 569
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tanheis Näytä viesti
Edelleen kaasulla ajaessa saa paljon suuremman + paljon tehokkaamman auton, kuin tuollaisen Lupon ja polttoainekulut samaa luokkaa tosin verot paljon pienemmät.

Tämä siis vain, jos asuu paikkakunnalla mistä kaasua saa. (eihän silloin kannata bensalla / dieselillä edes ajella)
Itse tankkasin bensaa viimeksi viimevuoden syksyllä (ajoin Itä-Suomeen ja piti bensalla ajaa 100km koko matkan aikana) kun ei sitä bensaa oikein kulu ja yhä mittari yläviivalla
Tällähetkellä Skoda Octavian kaasun kulutus vastaa 3.7L dieseliä / 100km sekalaisessa ajossa.
Pihimmällä ja uudemmalla sekä tehokkaammalla koneella menis vielä halvemmalla. Mahdollista olis hommata sellainen auto jolla kaasun kulutus vastaisi 2.5-3L dieseliä / 100km(seka-ajossa), jos nyt hommaisi sen vähemmän kuluttavan auton.

Nyt siis:
1.32€ / kg eli 4.4 x 1.32 = 5.8€ / 100km
Diesel 1.57€ / L (keskihinta) 3.7 x 1.57 = 5.8

Minimi(maantie) 3.77kg / 100km(4.97€ / 100km = 3.16L dieseliä / 100km) keskiarvo 4.4kg / 100km(ylläoleva) suurin 5.58kg / 100km (7.36€ / 100km = 4.68L dieseliä / 100km)
Spritmotor laskee 12.494 km ajosta nuo keskiarvo kg/100km lukemat josta laskin verrannolliset dieseliin. Rahaa palanut kaikenkaikkiaan 710 EUR tuolla matkalla.
Ajoa tulee kohtuullisesti noin 30.000km / vuosi ja mielestäni kannattavaa.
Onko tankattava maakaasu samaa, mitä kaasuhellat käyttää?

Saako kaasutalouksiin tehtyä / ostettua laittetta, että voi kotoa tankata kaasua?
__________________
Zädää
  Vastaa lainaten
Vanha 12.03.12, 15:29   #65 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 1459
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jipx Näytä viesti
Onko tankattava maakaasu samaa, mitä kaasuhellat käyttää?

Saako kaasutalouksiin tehtyä / ostettua laittetta, että voi kotoa tankata kaasua?
Joo ja ei.

Kaasuhellat käyttää nestekaasua, jos et satu olemaan maakaasulinjassa.
Jos olet maakaasulinjassa voit käyttää sitä myös kodin lämmittämiseen ja liedellä jääkaapissa jne.

Jos siis sattuisi olemaan maakaasuverkossa niin silloin voi asennuttaa laitteiston esim. autotalliin, jossa tankataan autoa (maakaasuverkon paine on pienempi, kuin tankkausasemilla, jossa on valmiiksi pullot täytetty korkeaan paineeseen)
Näinollen tankkaus on hidas (kestää vaikka muutaman tunnin täyteen) mutta maksaa selkeästi vähemmän, kuin tankkausasemalla.

Tosin tankkausasema maksaa kivasti eli on eri juttu kannattaako vai ei.
Tosin eikai se nyt vaadi, kuin kompressorin joka nostaa paineen 200bar ja hieman ylikin paikkeille ja saa sillätavoin pullon autossa täytettyä.
Jos kotona olisi isompi pullo/useampi pieni joka/jotka täyttyisi itsestään maakaasulinjasta niin siitähän se voisi tankata auton hujauksessa, kuin tankkausasemalla.

Kai noita laitteita kotitankkaukseen saisi halvemmalla, jos olisi kilpailua ja useita valmistajia markkinoilla saatavilla. Eihän se mikään ihmeellinen ja suuri laitos ole.
Tässä pari esimerkkiä kotitankkauksesta Usasta (siellähän niitä on kuitenkin yleisemmin, kuin täälä käytössä)
Greenline CNG Compressor ( Ohio ) - YouTube
Filling my Natural Gas F-250 at Home with a FuelMaker - CNG - Alt Fuel - YouTube
Löytyy noista Suomestakin juttua:
Biokaasuauto.fi | Kotitankkaus

Tämmönen hinta ja tieto Suomesta:
Tankkaa myös kotona!
Gasum myy koti- ja yrityskäyttöön tarkoitettuja maakaasun tankkauslaitteita, jotka valmistaa FuelMaker. Kotona helppokäyttöiset ja turvalliset laitteet voidaan sijoittaa joko ulko- tai sisätiloihin. Kotikäyttöön tarkoitettu tankkauslaite maksaa kytkettynä 5 900 euroa (verollinen hinta). Uudet laitteet muuttavat käsityksen auton tankkaamisesta ja aloittavat uuden aikakauden ajoneuvojen polttoainetäydennyksen siirtyessä huoltoasemilta omalle pihalle.

Eli tuohan on sama laite mitä noissa Usa videoissa.
Joku paritalo useampaa autoa varten niin voisi kannattaa jos säästö olisi hyvä verrattuna tankkausasemalle ja onhan se näppärää, kun auton pullo on täynnä aina lähdettäessä kotoa.

Mutta ei itseä nuo kiinnosta, kun tankkausasema on mukavasti matkalla, kun lähtee autoilemaan ja on myös melkeinpä jokapaikassa minne tulee ajettua.

Viimeinen muokkaaja HyrskynMyrskyn; 12.03.12 15:41.
  Vastaa lainaten
Vanha 12.03.12, 20:44   #66 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2005
Viestejä: 96
Tuo maakaasu onkin erittäin houkutteleva ratkaisu, ainoastaan harmittaa tuo suhteellisen kallis alkuinvestointi. Eikös noiden asennukset lähde 2000-3000 eurosta laitteineen? Käytettyinä tuollaisia autoja on tarjolla todella pieni valikoima Suomessa. Ja jos tuo yleistyy niin eiköhän tuota aleta veroittamaan jollain tavoin enemmälti, jolloin hyödyssä käy sama kuin dieselissä.
  Vastaa lainaten
Vanha 12.03.12, 23:14   #67 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2010
Viestejä: 243
Ai ne tosissaan ovat noin vähän kuluttavia. Olin aina uskossa, että kaasuautoilla sitä kaasua myös palaa enemmän kuin nestemäistä polttoainetta.
Harmi kyllä, että tuo valikoima on niin suppea. Ei oikein nettiautossakaan ole kaasulla kulkevia. Kaasuasema kyllä tässä kylässäkin olisi. Täytyy alkaa tarkkailemaan.

Minkä päästöjen mukaan (sen auton polttomoottorin?) noita verotetaan jos saksasta tuo ja mikä kaasu sen pitää olla, jotta se on sama kuin suomessa? LPG, Natural gas?
  Vastaa lainaten
Vanha 13.03.12, 00:14   #68 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 1459
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nezo Näytä viesti
Ai ne tosissaan ovat noin vähän kuluttavia. Olin aina uskossa, että kaasuautoilla sitä kaasua myös palaa enemmän kuin nestemäistä polttoainetta.
Harmi kyllä, että tuo valikoima on niin suppea. Ei oikein nettiautossakaan ole kaasulla kulkevia. Kaasuasema kyllä tässä kylässäkin olisi. Täytyy alkaa tarkkailemaan.

Minkä päästöjen mukaan (sen auton polttomoottorin?) noita verotetaan jos saksasta tuo ja mikä kaasu sen pitää olla, jotta se on sama kuin suomessa? LPG, Natural gas?
Elä LPG autoa osta sillä se on kielletty verotuksella, kuten metaani eli maa/biokaasu oli ennen myös. Taitaa olla polttoainemaksu 330€ päivä jos sillä ajelet
Eli CNG / Maakaasu eli saksaksi erdgas autoja katselet.

Nettiauton cng autot: Myydään - Nettiauto
Jos mieleistä ei löydy niin mikä tahansa bensalla kulkeva auto on helppo muuttaa alkaen 1500€ (mikserilaitteisto) ja 1000€ lisää tai enempi autosta riippuen sequential laitteisto (parempi hyötysuhde mutta kalliimpi tietenkin asentaa)
Kannattaa varsinkin paljon uudempiin autoihin laittaa tuo kalliimpi järjestelmä.

Miinuksena jälkiasennetussa autossa pienenee takakontti ja toinen asia on, jos ei ole tankkausasemaa lähimaillakaan niin unohda. Muutenhan se ei muutu vaan kuulostaa ja tuntuu samalta ajaa tosin ei haise enää pakokaasut.
Verotus menee bensan mukaan koska bensa-auto se edelleen on.
Kaasuna verotetaan, jos autossa on pieni bensatankki jolloin kaasu on se mukamas pääasiallinen voimanlähde vaikka kumpaakin voi milloin tahansa käyttää ja vaihtaa ajon aikana.

Silloin myös katsastuksessa ilmeisesti päästömittaus tehdään kaasulla.
Omituistahan se on maksaa bensan mukaan veroja vaikka ajaa 99% ajoista kaasulla.

Kaasu mitataan kiloissa.
Tämmöisen poimin netistä: Kilo maakaasua vastaa energiasisällöltään 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä.

Tuostahan sen voi sitten laskea mitä 1kg maksaa ja paljonko siinä on energiaa ja paljonko sitä kuluu hinnaltaan verrattuna bensaan ja dieseliin.
Sehän on kilohintana kohtuullisesti halvempaa mutta prosentuaalisesti sisältää kilossa paljon enemmän energiaa eli kilolla kaasua ajetaan 1.56x mitä litralla bensaa

Viimeinen muokkaaja HyrskynMyrskyn; 13.03.12 10:21.
  Vastaa lainaten
Vanha 15.03.12, 23:18   #69 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2002
Viestejä: 800
Volkswagen up!
__________________
Tämä viesti on piilotettu koska käyttäjä Samu82 on estolistallasi.
  Vastaa lainaten
Vanha 15.03.12, 23:23   #70 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 1459
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ginkong Näytä viesti
Volkswagen up!
+ siitä vielä se CNG malli eli bensan ohella käypi kaasut
  Vastaa lainaten
Vanha 15.03.12, 23:56   #71 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2002
Viestejä: 800
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tanheis Näytä viesti
+ siitä vielä se CNG malli eli bensan ohella käypi kaasut
Jep Ainoo harmi siinäkin on, että sataseen kestää +15 sekuntia, mutta kaikkea ei voi saada.
__________________
Tämä viesti on piilotettu koska käyttäjä Samu82 on estolistallasi.
  Vastaa lainaten
Vanha 18.03.12, 02:59   #72 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 10/2002
Viestejä: 1459
Tonne kaasuautojen triidiin kirjoitinkin.
Viimeksi tankkasin Mäntsälän ST1 asemalla, jossa taitaa olla halvin maakaasu.
183km ajoin ennen tankkausta. 7,2kg meni pulloon. 8,44€ maksoi ja hinta 1.164€ / kg. Kului 3.96kg/ 100km eli 4.6€ / 100km.
4.6 / 1.69 (95E10 keskihinta) = 2.72L / 100km (verrattuna 95E10 hintaan)
4.6 / 1.587 (dieselin keskihinta) = 2.89L / 100km (verrattuna dieselin hintaan)

On se halapaa ja samalla ekoa
  Vastaa lainaten
Vanha 19.03.12, 10:30   #73 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2000
Viestejä: 544232
Toyota Yarista tuli lauantaina ajettua. Olipas kamala muovikippo, en harkitsisi missään tapauksessa moisen ostamista. Kunnon mummoauto
__________________
"Mut ei voi syödä kun pitäs laihduttaa. :'( On tämä elämä yhtä kärsimystä, mutta saanpahan tuta, minkälaista olisi olla nälänhätäinen afrikkalainen."
- Bronto Skylift, 2007
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.12, 00:48   #74 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2010
Viestejä: 243
Itse koin yariksen sisältä ihan miellyttävänä, mutta se ohjaustuntuman puute yllätti. En uskonut että sellaista nykyautoihin edes tehdään. Tuntui kuin auto olisi koko ajan ollut irti tiestä, leijunut. Itsellä ainakin tuntuu vaikealta ajaa tuommoisella esim hiekkatiellä ja talvella, kun ei tiedä mitenkään mihin suuntaan pyörät osoittavat ja sutiiko auto vai ei (tai puskeeko).

Fiesta 1.6Tdci:stä haaveillaan vieläkin.
  Vastaa lainaten
Vanha 23.03.12, 03:46   #75 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 09/2010
Viestejä: 216
Näyttäisi olevan tuo Peugeot 206+ melko edullinen ja aika hyvillä varusteilla. 206+ Generation 5-ovisena alle 12k€. Lastentaudit on varmaan ko. mallista jo pikku hiljaa kitketty ja ihan hauska ajaa. Saman luokan autoja ei ko. rahalla ole oikeastaan muita kuin Fiat Grande Punto ja Dacia Sandero.
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 10:38.