Vanha 07.12.10, 15:01   #251 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 4435
käyttäjä poistanut viestin

Viimeinen muokkaaja heyrst; 24.03.11 18:49.
  Vastaa lainaten
Vanha 07.12.10, 18:36   #252 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2001
Viestejä: 877
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hatyri
Se 4-5 desilitran sylinterin on 30-60 ml sylinteri silloin kun puristettu. Jolloin 0,001 ml edempi kasaan menemätöntä tavaraa onkin jo aavistuksen merkitsevämpi prosentti. En jaksa alkaa tarkistaa määriä oliko täystäytöllä noi määrät tms.
Aika teoreettisella tasolla tätä ajettelinkin löytyykö mitään syytä että tehonlasku olisi edes mahdollinen sitä kautta että moottorin ajoituksia muutetaan nakutuksen takia.



Totahan tossa juuri puhelin, mutta se torjuttiin että kokonaisseos olisi kuitenkin entisellään.
Tuo minun muistamani 0,02 ml/pytty on siis ns. maantieajossa (eli kevyellä kaasulla), ei täyskaasulla.
Ja tokihan se sylinterin tilavuus pienenee huomattavasti, mutta laskepa, kuinka olemattoman vähän on 0,001 millilitraa 30 millilitrasta.
__________________
Pii 1G TOP-10
PiFast43 32Mi TOP-10
JÄÄHDYTIN: aineen lämpötila laskee, mutta olomuoto pysyy samana
LAUHDUTIN: aineen lämpötila laskee ja samalla olomuoto muuttuu
  Vastaa lainaten
Vanha 07.12.10, 18:38   #253 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2001
Viestejä: 877
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MayDay_84 Näytä viesti
Niin ja eikös etanolin oktaaniluku ole yli 100?!
Eli mitä enempi sitä sen isompaa puristusta kestää..
Sillä e85-bensallahan repivät hirveitä tehoja mm. Supran 2jz-gte -koneista..

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Etukalla lienee liki 130 tuo oktaaniluku. Ja E85 bensassa 106. Kelpaa kyllä ahtoja korotella
__________________
Pii 1G TOP-10
PiFast43 32Mi TOP-10
JÄÄHDYTIN: aineen lämpötila laskee, mutta olomuoto pysyy samana
LAUHDUTIN: aineen lämpötila laskee ja samalla olomuoto muuttuu
  Vastaa lainaten
Vanha 07.12.10, 20:55   #254 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 4435
käyttäjä poistanut viestin

Viimeinen muokkaaja heyrst; 24.03.11 18:48.
  Vastaa lainaten
Vanha 08.12.10, 02:05   #255 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2003
Viestejä: 66
ainoa asia joka tässä E10/15/20 etc tulee vastaan on tiivisteiden kestävyys, kaikki käytössä olleet materiaalit eivät kestä alkoholia joka sitten liuottaa ne aiheuttaen vuotoja yms.

etanolin puristuskestävyys (oktaaniluku) on suurempi kuin besiinin jolloinka tämä ei haittaa moottorinkäyttöä (tietysti se 90% bensiiniä voidaan tehdä alemmalla oktaanilukemalla koska se loput 10% etanolia nostaa sen takasin 95:een).
Myöskään leimahdus- tai höyrysymislämpötila ei estä etanolin käyttöä missään, ainoastaan teho putoaa ja kulutus nousee.
  Vastaa lainaten
Vanha 08.12.10, 02:20   #256 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2002
Viestejä: 1821
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja koalaatio Näytä viesti
Myöskään leimahdus- tai höyrysymislämpötila ei estä etanolin käyttöä missään, ainoastaan teho putoaa ja kulutus nousee.
Ja kustannukset nousee.
  Vastaa lainaten
Vanha 08.12.10, 16:28   #257 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2007
Viestejä: 2715
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HegeHege Näytä viesti
95 oktaania siis on se minimi (laaturaja) ja taitaa nykybensoissakin olla muutaman kymmenyksen päälle tuon. Kaiketi ihan vaan varmuudeksi, että tuo laaturaja varmasti täytetään. Tyypillinen arvo lienee 95,5 paikkeilla.
Shellin V-Powerissa minimi 99 oktaania ja tyypillinen arvo muistaakseni 99,7. Toivottavasti tämä bensiini ei poistu markkinoilta. Etukkaahan tuossa ei ole kuin max. 0,5%.
Ei taida liittyä tähän hirveesti mutta Nesteen (suomen) 95oktaaninen bensa ei täytä AKI91-vaatimusta edes:

NESTE:en 95-oktaanisen bensiinin tyypillinen RON-lukema on 95,4 ja tyypillinen MON-lukema 85,2 (lähde: NESTEEN 95-tuotetiedote). Lukemien keskiarvosta muodostuva AKI-lukema on 90,3 ja laaturajalla jopa vain 90,0. Tiettävästi kaikki Suomen jakeluyhtiöt käyttävät NESTE:en 95E-perusbensiiniä. Suomen 95E ei täytä AKI 91-vaatimusta
  Vastaa lainaten
Vanha 08.12.10, 20:03   #258 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 4435
käyttäjä poistanut viestin

Viimeinen muokkaaja heyrst; 24.03.11 18:46.
  Vastaa lainaten
Vanha 09.12.10, 15:05   #259 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2006
Viestejä: 61
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Markkanen Näytä viesti
Tiettävästi kaikki Suomen jakeluyhtiöt käyttävät NESTE:en 95E-perusbensiiniä.
ST 1 tuo omat polttoaineensa itse.
  Vastaa lainaten
Vanha 09.12.10, 19:12   #260 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2007
Viestejä: 2715
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hatyri Näytä viesti
Eikai toi mikään uus asia ollut. Toi rajalla olemisen takia tota just vähän pohdiskelinkin kun jotku laitteet on jenkkien 91 mukaan ja eikä tämä kotimaan 95 ihan täytä sitä jenkkien. Tosin siellä toi 91 on premiumia kun täällä toi 95 on heikointa. Vaarana korkeilla kierroksilla syntyviä moottorivaurioita nakutuksesta jota ei havaitse oikein millään.
Menee kyllä offtopickiks jo mutta kysytäänpä nyt kuitenkin:

Mitenkäs jenkkilässä menee noi oktaanit? Kattelin street viewin kautta niin bensa-asemilla saa kolmea eri laatua (regular, midgrade ja premium)
siellä dieseli maksaa enemmä ku regular bensa.
  Vastaa lainaten
Vanha 09.12.10, 19:22   #261 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2001
Viestejä: 4435
käyttäjä poistanut viestin

Viimeinen muokkaaja heyrst; 24.03.11 18:45.
  Vastaa lainaten
Vanha 09.12.10, 22:33   #262 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2002
Viestejä: 392
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Marko_ Näytä viesti
ST 1 tuo omat polttoaineensa itse.
Pienen osan. Suurin osa tulee Nesteeltä.
__________________
paskalokki:
Tein Nordnettiin tilin ja meinasin laittaa salkun pystyyn, mutta koska kaupankäyntikulut olivat enemmän melkein millä olisin ostanut kerralla osakkeita niin hommahan jäi kun silakat purkkiin.
  Vastaa lainaten
Vanha 10.12.10, 10:22   #263 (linkki)
W13
 
Rekisteröitynyt: 08/2010
Viestejä: 196
Kuinkahan hyvin nuo eri jälkiasennuskaasarit kestää tuota etanolia? Eli tykkääkö jonkun vaaka-weberin yms. vastaavien tiivisteet huonoa viina bensasta?

Suizaan pitää jokatapauksessa kohta viritellä uus kaasari vanhan tilalle ja vetää uudet letkut ja uus sähköpumppu, niin kätevintähän se olis samalla parantaa viinan kestoa.

EDIT: typoja korjattu
__________________
Elektroniikka
Mekaniikka
  Vastaa lainaten
Vanha 10.12.10, 11:18   #264 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2008
Viestejä: 214
Venäjä ei varmaankaan siirry tähän uuteen kossugasoon?
  Vastaa lainaten
Vanha 10.12.10, 12:18   #265 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2001
Viestejä: 490
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hatyri Näytä viesti
regular = 90, midgrade = 92 ja premium toi 95 oktaani luvun ollen ron arvoilla mitä täällä käytetään.
Ja super premium vastaa sitten 98:ia.
__________________
Pahennusta jo vuodesta 1974
  Vastaa lainaten
Vanha 10.12.10, 18:22   #266 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2004
Viestejä: 110
Tuo E10 on kyllä melkonen kusetus, perusbensa on 92 oktaanista kuraa johon 10% etanolia lisäämällä saadaan se 95 oktaania. Kulutus nousee ja kun vielä polttoaineeseen sitoutuu vettä enemmän niin hyvä tulee. Kannattaa ne bensansuodattimet vaihdella nyt sitten joka vuosi.
  Vastaa lainaten
Vanha 10.12.10, 23:59   #267 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 11/2001
Viestejä: 877
Esson baarissa ollut kuulolla?
Kyllä ne muutamat tipat siihen bensaan "sulautuvat" ja poistuvat pakoputken kautta, Viimeistään nyt olisi se hetki, että kiellettäisiin myös nuo kaikki turhat bensiinin lisäaineet. Bensassa kuitenkin ollut jo jokusen vuoden komponentteja, jotka jossain määrin ovat vettä sitoneet ja tankista poistaneet. Jos sitä vettä ei tankkiin nyt ihan tahallaan lorota, niin useita vuosia todellakin bensiinit ovat sen mahdollisen vähäisen tankkiin joutuneen veden poistaneet ihan ominaisuuksiensa puolesta.
Olen vaihtanut 15 vuotta autoissa kiinni olleita alkuperäissuotimia ja tankkeja tyhjännyt, mutta tippaakaan vettä ei ole löytynyt. Jos vettä on, se näkyy kyllä varsin selvinä helminä astian pohjalla, minne bensa lasketaan.
__________________
Pii 1G TOP-10
PiFast43 32Mi TOP-10
JÄÄHDYTIN: aineen lämpötila laskee, mutta olomuoto pysyy samana
LAUHDUTIN: aineen lämpötila laskee ja samalla olomuoto muuttuu
  Vastaa lainaten
Vanha 21.12.10, 18:35   #268 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/1999
Viestejä: 1176
Lueskelin vähän bensiinin lisäaineista ja koko ajan enemmän ihmetyttää tämän etanolibensan puskemisen taustat. Biopolttoaineosuudet olisi voinut täyttää 12,5% asti ilman yhteensopivuusongelmia ihan vaan ETBE:n käytöllä. Käisttääkseni EU ajaa kuitenkin uusiutuvasta lähteestä saatavien polttoaineiden käyttöä eikä suoraan sitä, että bensaan pitää lisätä pirtua.

ETBE tehdään etanolista (50% etanolia ja 50% isobutyleeniä). ETBE:tä käytetään nykyisinkin bensassa korvaamassa MTBE:tä, on vähän kalliimpi muttei yhtä haitallinen. Vähentää hään muodostumista ja toimii oktaanibuusterina.

ETBE:tä voi lisätä 15% bensaan ja etanolia 5% ilman, että nykyvehkeet nikottelee. Biopohjaista polttoainetta olisi näin siis 12,5%, eikä nykyhässäkästä tietoa. Mutta nyt kun saadaan hässäkkä aikaan, ollaan niin tekevinään ekotekoja. Ziisus. Tuo ekojulkisuus ja verotulojen kasvu kai on taustalla. Verotulot kasvavat kun polttoaineen kulutus kasvaa ja autokanta lähtee kiertoon.

Saattaa itseasiassa jopa olla, että tälläkin hetkellä parhaimmilllaan ajetaan 12,5% biopohjaisilla, Neste kun valmistaa itse ETBE:tä.

Kaupan päälle olisi oktaaniluvut kohdillaan, molemmat aineet kun toimivat oktaanibuustereina, eikä energiasisältö/tilavuus ei kärsisi lähellekään kuten nyt.
__________________
Quote
Kuten Linus Torvalds asian ilmaisi
Software is like sex...it's better when it's free

Viimeinen muokkaaja wilho; 21.12.10 19:19.
  Vastaa lainaten
Vanha 22.12.10, 20:55   #269 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 01/2000
Viestejä: 1068
Tankkaaja, varaudu jo kalliiseen E10:iin | Kauppalehti.fi

Ahahahaa

Ylläri?

Ei tuo Hetemäen esitys muutenkaan ihan silitellyt autoilijoiden päitä.

Täällä kun on kovasti toivottu että autoilun verotus siirtyisi kulutukseen, mutta ei tuo kyllä hirveesti tunnu verohelpotukselta että ainoat muutokset on se että polttoaineiden vero nousee 10% ja autovero 80e

Missäs ne autoiluun liittyvät veronalennukset oli? Niin ei missään. Kun jostain otetaan pois niin jonnekin täytyy lisätä... nyt kyllä vaan autoiluun lisättiin.

Kiitosta vaan.
__________________
"Europe's nations should be guided towards the super-state without their people understanding what is happening. This can be accomplished by successive steps each disguised as having an economic purpose, but which will eventually and irreversibly lead to federation."
- Jean Monnet
  Vastaa lainaten
Vanha 26.12.10, 00:41   #270 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2007
Viestejä: 2715
Eikai se nyt yllätyksenä tullut että suomessa auton omistaminen on pahimpia temppuja mitä voi tehdä ja siksi hyvin rangaistavaa.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.12.10, 00:52   #271 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 04/2009
Viestejä: 3188
Mietin tässä, että tuo 95E10 ei sopisi 80 luvun autoon.

Mutta mahtaako Nissan Sunny E13-moottori B11 (86) oikeasti toimia tuolla 95E10 vai ei?

Että miten kaasari ja polttoaineletkut mahtavat kestää.

Nissani on antanut uudemmille autoille, että saa käyttää.

No 98 voi turvallisesti käyttää.

Ohjekirjan mukaan tuo tuolle voidaan käyttää 92 oktaavista polttoainetta.

Ja tuota 92 oktaavista bensiiniä ei myydä missään, saa tietysti tilaamalla Nesteeltä.

Shellin 99 oktaavinen bensiini ei sisällä metanolia ollenkaan.

Viimeinen muokkaaja kurkimies; 26.12.10 11:42.
  Vastaa lainaten
Vanha 26.12.10, 00:59   #272 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2002
Viestejä: 9706
kaasari varmaan toimii paremmin vaan, ainakin talvella, mutta pidemmän päälle letkuille ei hyvä.
__________________
Lähteekö lentokone lentoon liukuhihnalta?
iHerb.com -5$ ensitilaus alekoodi: ATU475
Instagram: teruoh111
  Vastaa lainaten
Vanha 26.12.10, 13:17   #273 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 07/2003
Viestejä: 2669
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kurkimies Näytä viesti
Mietin tässä, että tuo 95E10 ei sopisi 80 luvun autoon.

Mutta mahtaako Nissan Sunny E13-moottori B11 (86) oikeasti toimia tuolla 95E10 vai ei?

Että miten kaasari ja polttoaineletkut mahtavat kestää.

Nissani on antanut uudemmille autoille, että saa käyttää.

No 98 voi turvallisesti käyttää.

Ohjekirjan mukaan tuo tuolle voidaan käyttää 92 oktaavista polttoainetta.

Ja tuota 92 oktaavista bensiiniä ei myydä missään, saa tietysti tilaamalla Nesteeltä.

Shellin 99 oktaavinen bensiini ei sisällä metanolia ollenkaan.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sdelano v SSSR @ Ladaboard
Terve!

Eri kumilaatujen etanolinsietävyydestä ym. on tietoja täällä http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf (Ruotsiksi, mutta taulukot ovat aika selkeitä vaatimattomallakin kielitaidolla.)

Noin lyhyesti: kaikki autokäytössä olevat kumilaadut, jotka kestävät bensiiniä, kestävät myös etanolia.

gummislang och -stövlar -hälsningar

SvS
Polttoaineletkut kestävät kuten ennenkin.
__________________
AMD FX-8350 @ 4.8GHz, 32GB DDR3 1866MHz, Asus Sabertooth 990FX, Radeon HD7970, 256GB Samsung 830, 1TB Samsung F1, 2TB Samsung F4, Corsair AX760, Antec Solo II, Windows 7 Ultimate X64
  Vastaa lainaten
Vanha 26.12.10, 14:55   #274 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 08/2002
Viestejä: 9706
Ainoa letku jossa on A eli "vähäinen vaikutus. sopiva" bensiinille ja etanolille, on FPM eli Fluorgummi.

Aika moni letku kestää etanolia mutta ei tavallista bensiiniä. Taulukossa toinen bensiiniä kestävä letku FPM:n lisäksi on PUR-letku.
__________________
Lähteekö lentokone lentoon liukuhihnalta?
iHerb.com -5$ ensitilaus alekoodi: ATU475
Instagram: teruoh111
  Vastaa lainaten
Vanha 26.12.10, 15:06   #275 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 12/2002
Viestejä: 3764
Kohta tämä "ympäristöystävällisempi" bensiini tulisi myyntiin... Ohan se hienoa et on "ympäristölle" ystävällisempi mutta muta.. Miksi se sit pitää maksaa enemmän kun nykynen? Eikös sen pitäs olla toistepäin?
__________________
Päivä kerrallaan..
  Vastaa lainaten
Vastaa

Hae ketjusta:

Laajennettu haku

Hyppää alueelle:




Kaikki ajat ovat GMT +3. Kello on nyt 05:10.